Dag 12, 13 & 14 Giverny, Versailles, Rouen en terug naar huis

9 augustus 2018 - Uithoorn, Nederland

Op woensdag hebben we weer een lekker dagje rustig aan gedaan. Aangezien sinds dinsdagavond de wifi niet meer werkte en er geen bereik was bij het huisje is het even stil geweest en waren we genoodzaakt om op de parkeerplaats van de supermarkt 8 km verderop kaartjes te kopen voor de uitjes van donderdag.

Afgelopen donderdag zijn we naar de tuinen en het huis van Claude Monet (kunstschilder) gegaan. Helaas was het voor het eerst slecht weer en tijdens de heenreis kwam de regen met bakken uit de hemel. Eenmaal aangekomen in Giverny waar het huis en de tuinen liggen bleef het hozen waardoor we een paar minuten in de auto zijn blijven zitten. Uiteindelijk hebben we de paraplu gepakt en zijn we vanaf de parkeerplaats naar de ticketoffice gelopen.

Daar hebben we meteen gebruik gemaakt van de gelegenheid en heeft Patjoelah een paraplu in monet stijl gekocht. Gelukkig ging het minder regenen toen we eenmaal in de tuinen zijn gaan lopen. De tuinen van monet zijn mooi aangelegd en er is geprobeerd om deze zoveel mogelijk in tact te houden. Het mooiste gedeelte van de tuinen zijn de watertuinen waar ook de beroemde waterlelies en bruggen te zien zijn.

Het is leuk om door de tuinen heen te lopen en te kijken naar de inspiratiebronnen van Monet. Na de tuinen konden we nog even door het huis van Monet lopen waar hij zijn laatste jaren heeft door gebracht. Dit huis was voornamelijk ingericht als museum voor kunstwerken van diverse artiesten en daarnaast zoveel mogelijk in originele staat gehouden om te laten zien hoe Monet leefde.

Na het huis zijn we nog even door de grote souvenirwinkel gelopen en daarna zijn we weer naar de auto gegaan. Het regenen was toen inmiddels zo goed als gestopt. We zijn toen naar onze volgende bestemming gegaan namelijk het huis van Versailles.

Dit was ongeveer 40 minuten rijden vanaf Giverny en anderhalf uur vanaf het huisje. Eenmaal aangekomen in Versailles bleek dit tegen onze verwachting in niet ergens in een rustige wijk/omgeving te liggen maar aan de rand van het centrum van Versailles. Nadat we een parkeerplaats in een (te kleine) parkeergarage hadden gevonden zijn we naar het chateau gelopen.

Hier stond een lange rij maar omdat wij kaartjes gekocht hadden via internet konden we snel naar binnen. Althans dat dachten we maar blijkbaar moesten we toch achteraan sluiten in de rij en had het van te voren kopen van kaartjes geen enkel voordeel. Na anderhalf uur wachten in de rij en nog eens 20 minuten voor de audioguide konden we eindelijk aan de tour door het chateau beginnen.

Het chateau is enorm en erg overdadig met veel goud en kunst. Helaas was het heel erg druk binnen waardoor je niet heel rustig naar alles kon kijken en luisteren naar de audio guide. Dit was wel een erg groot nadeel van een dergelijke commercieel museum.

Het chateau zelf en de inrichting ervan is wel indrukwekkend om te zien en een dergelijk gebouw zou vandaag de dag nooit meer gebouwd worden. Na een erg drukke tour door het chateau zijn we nog even de tuinen in gelopen. Deze heeft een aantal indrukwekkende fonteinen maar wij vonden het verder niet heel goed bijgehouden. Zeker niet in vergelijking met andere vergelijkbare gebouwen waar we geweest zijn (zoals Schloss Schonbrunn in Wenen).

Al met al was het leuk om een keer gezien te hebben maar gezien de drukte en de kosten van diverse zaken op locatie (koffie/thee 7 euro) was het niet helemaal wat we er van verwacht hadden. We waren blij dat het slechts rond de 20 graden was want met 30 graden was het niet te doen geweest.

Op vrijdag zijn we s'middags naar Rouen gegaan om daar nog een beetje te winkelen en kwamen we een aantal leuke platenzaken en andere speciaalzaken tegen. Het was leuk om deze stad ook eens te zien als alles open is en het wat drukker is. Nadat we een hapje gegeten hebben bij hetzelfde restaurant als tijdens het bezoek ervoor zijn we weer terug naar het huisje gereden. Daar hebben we alvast wat spullen ingepakt voor de reis terug.

Gisteren zijn we rond 10 uur vertrokken vanuit het huisje en na een stop bij de bakker en een paar tussenstops zijn we naar Belgie gereden om daar nog even inkopen te doen bij een bierwinkel en een supermarkt. We zijn na ongeveer 7 uurtjes in Uithoorn aangekomen en de terugrit is voorspoedig verlopen.