Dag 16 - Oslo

4 augustus 2020 - Oslo, Noorwegen

Na ruim 2 weken voornamelijk van de ongerepte natuur te hebben genoten was het vandaag tijd voor een stedentrip. Het was tijd om naar Oslo te gaan. We zijn vanmorgen rond 8 uur vertrokken en na anderhalf uur rijden kwamen we aan bij de parkeergarage in de buurt van het centrum van Oslo. Het viel meteen op dat Oslo een typische stad is met veel industrie en bedrijven langs de snelweg. Qua verkeer was het wel een stuk rustiger dan in de meeste steden het geval is.

Nadat we de auto geparkeerd hadden zijn we naar het Vigeland park gelopen dat op 5 minuten afstand van de parkeergarage lag. Het viel meteen op hoe weinig mensen er in dit park waren en hierdoor was het lekker rustig. In dit park stonden er een groot aantal beelden gemaakt door de Noorse kunstenaar Gustav Vigeland. Dit is het grootste beeldenpark ter wereld gemaakt door een enkele kunstenaar.

De beelden zelf waren op zijn minst bijzonder te noemen en soms zelfs redelijk luguber. Het waren allemaal beelden van mensen en symboliseerde de cirkel van het leven van geboorte tot dood. Nadat we ongeveer een uur in het park hebben rond gelopen en ook Freya lekker heeft rond kunnen lopen zijn we verder gelopen naar de volgende bestemming Bygdøy. Dit is een eiland gelegen aan de westkant van Oslo (hoewel eiland, het is inmiddels aangesloten aan Oslo zelf maar was vroeger wel een eiland.

Na ongeveer 30 minuten lopen vanaf het Vigeland park kwamen we op het eiland. Zodra je op het eiland komt lijkt het alsof je ineens op het platteland staat. Een paar minuten eerder stonden we midden in Oslo en ineens stond je in de natuur en de rust. Na ongeveer een kwartier lopen via een bospad langs koeien en schapen kwamen we aan bij het Vikingskipshuset oftewel Vikingschip museum. Dit museum was niet heel erg groot maar er waren wel twee gerestaureerde vikingschepen te bewonderen die in de 9e eeuw gemaakt zijn.

Dit was best bijzonder aangezien de boten voor ongeveer 90% origineel waren en toen ze gevonden werden ze letterlijk in duizenden stukken lagen. Daarnaast viel het op dat de boten behoorlijk groot waren. Tot nu toe lijken deze boten op foto's, in films en series altijd erg klein maar dat was niet het geval. Naast de gerestaureerde boten waren er verder nog allerlei attributen tentoongesteld in het museum die samen met de schepen gevonden waren.

Nadat we klaar waren in het museum zijn we over het eiland verder gelopen (langs nog 5 andere museums) naar een dok waar we er achter kwamen dat Freya haar hoed uit de buggy gegooid had (maar gelukkig vond ik deze ongeveer 500 meter verderop weer terug). Na de hoed weer terug gevonden te hebben zijn we met een veerpont voor voetgangers vanaf het eiland naar het centrum van Oslo gevaren. Binnen ongeveer 10 minuten stonden we vanaf het eiland ineens weer midden in het centrum van Oslo.

Hierna zijn we door de wijk Aker Brygge gelopen een moderne wijk aan de boulevard met heel veel restaurantjes en "hippe" winkels. Daarna zijn we verder gelopen langs het raadhuis (waar de Nobelprijs voor de vrede wordt uitgereikt) en een museum toegewijd aan de Nobelprijs voor de vrede. Aangezien het toen al halverwege de middag was zijn we langzaam maar zeker weer terug gelopen naar de parkeergarage. We liepen terug via het koninklijk paleis (compleet met paleiswacht) en via het bijbehorende park waar veel mensen lekker aan het zonnen waren (het was dan ook mooi weer).

Dit was ook het moment dat Freya in slaap viel in de buggy. Dat kwam goed uit want niet lang daarna kwamen we langs de Oslo Mikrobryggeri oftewel een bierbrouwerij. Hier hebben we nog even lekker wat gedronken (biertje was 12 euro) terwijl Freya nog lekker lag te slapen. Daarna zijn we verder naar de auto gelopen en zijn we weer terug gereden naar onze accommodatie waar we rond 18.30 aankwamen. Daar hebben we een Grandiosa pizza gegeten wat de meest bekende diepvries pizza van Noorwegen is.

Oslo is een mooie stad en er valt veel te beleven er zijn veel musea en de stad voelt modern aan. Daarnaast is er heel veel groen in Oslo met gigantische parken en zelfs bossen op het eiland waar we geweest zijn. Het is wel een dure stad met 35 euro parkeren voor een dag en ook de restaurants etc. zijn niet goedkoop maar dat mag geen reden zijn om deze stad niet te bezoeken.