Dag 3 - Stavanger

22 juli 2020 - Stavanger, Noorwegen

Aangezien de eerste 2 dagen erg lang waren en we veel in de auto gezeten hebben zijn we vandaag rustig begonnen. Eerst hebben we lekker ontbeten en daarna zijn we naar de supermarkt gelopen voor wat boodschappen. Freya heeft lekker kunnen spelen en de onderburen van ons appartement op de proef gesteld. Na dat Freya in het appartement haar middag slaapje heeft gedaan zijn we in de auto gestapt naar Stavanger, een havenstadje op ongeveer 15 minuten rijden.

Hier hebben we de auto geparkeerd op een parkeerterrein net buiten het centrum achter het centraal station van Stavanger. Na een wandeling van ongeveer 10 minuten bevonden we ons midden in Stavanger. Hoewel er overal borden stonden met het verzoek om afstand te houden leek het er niet op dat er een pandemie gaande is met volle terassen, een food truck festival etc.

Als eerste zijn we naar Gamle Stavanger gegaan (Oud Stavanger) om daar rond te lopen tussen oude houten huizen uit het einde van de 18e/begin van de 19e eeuw. Na Gamle zijn we naar het centrum gelopen en hebben we daar een rondje gelopen over de boulevard en kleine straatjes vol met cafe's, restaurants, terrassen en vooral veel gekleurde gebouwen.

Na Stavanger zijn we naar Sverd i fjell (Zwaard in steen) gegaan. Een monument bestaande uit drie gigantische zwaarden van 9 meter hoog gelegen aan het Hafrsfjord. Dit monument staat symbool voor het moment dat Noorwegen één koninkrijk is geworden. Naast het monument lag een klein rustig strandje waar Freya nog lekker heeft kunnen spelen en ook nog even door het water is gelopen.