Dag 4 - Preikestolen

23 juli 2020 - Preikestolen, Noorwegen

Vanmorgen ging, voor een vakantie, vroeg de wekker namelijk om 6.45. Vandaag stond namelijk Preikestolen op het programma. Preikestolen is een klif die 600 meter boven het Lysefjord uitsteekt. De enige manier om hier te komen is een wandeling van 4 km waar je vanwege het klimmen en dalen al snel zo'n 2 uur over doet.

Na ongeveer 45 minuten rijden en evenveel km's waarvan meer dan de helft uit 2 tunnels bestond zijn we aangekomen bij de parkeerplaats. We moesten parkeren bij de 2e parkeerplaats wat dus betekende dat het aardig druk zou zijn. Met een tas vol eten, drinken, foto/film apparatuur en een EHBO kit en een drager met Freya op de rug zijn we vanaf de parkeerplaats begonnen aan de wandeling.

Het eerste stuk was goed te doen maar als snel werd het pad steiler bestaande uit verschillende formaten rotsen wat het extra zwaar maakte om te lopen. Op de heenreis was het behoorlijk druk ondanks dat we op tijd vertrokken waren. Dit maakte het nagenoeg onmogelijk om altijd voldoende afstand te houden van andere. Na een flink uur wandelen zijn we op een van de weinige vlakke stukken even wat gaan eten zodat Freya uit de drager kon en even kon lopen.

Vooraf hadden we gelezen dat het nogal koud kon zijn en dat het niet warmer dan 8 graden zou zijn aan de top. Al op de heenweg was goed merkbaar dat het een stuk warmer was en dat het alleen maar warmer zou worden. Na ons ontdaan te hebben van een aantal lagen kleding zijn we weer verder gegaan met de wandeling waarbij we ongeveer op de helft zaten.

De wandeling naar de klif was meer dan de moeite waard met mooie natuur en uitzichtpunten. De vele mede toeristen moet je voor lief nemen maar vormde verder geen groot probleem. De route bestaat uit rotsen, houten vlonders, grote stenen omringd door moeras achtige stukken gras.

Na ongeveer 2,5 uur wandelen inclusief tussenstops hadden we de klif Preikestolen bereikt. Hier werd meteen duidelijk waarom het zo'n populaire toeristische trekpleister is ondanks de redelijk pittige tocht er naar toe.

Op de klif zijn we een beetje naar de rand gelopen om daar even van het uitzicht te genieten en wat foto's te nemen. Daar vroegen we aan een andere toerist om een foto van ons drieën te maken en tot verbazing van zowel de fotograaf als Patjoelah ben ik door mijn knie gegaan (letterlijk). Gelukkig zei ze direct ja en was dit een heel romantisch en mooi moment. Het zal een gek gezicht zijn geweest voor de 100+ toeristen die ook op de klif stonden en hun boterham naar binnen aan het werken waren.

Ik had van tevoren al bedacht om haar op deze plek ten huwelijk te vragen en dit zorgde dan ook voor extra spanning op de weg er naar toe.

Na dit mooie moment hebben we zelf ook maar een boterham gegeten en zijn we na nog wat foto's gemaakt te hebben begonnen aan de afdaling. In eerste instantie leek de terugweg minder zwaar omdat het veelal dalen i.p.v. klimmen was maar viel uiteindelijk toch tegen (mede doordat ik Freya op mijn rug droeg en Patjoelah met een volle tas liep). Doordat je telkens redelijk hoge stappen naar beneden moest zetten zorgde dit i.c.m. het gewicht op onze rug voor veel druk op je benen.

Onderweg zowel heen als terug zijn we een grote variatie aan mensen tegen gekomen. Mensen met kleine kinderen, jongeren, ouderen, sportieve wandelaars, mensen in "normale" kleding, mensen in motorkleding, mensen met honden (alle soorten en maten). Het heeft ons tot op zekere hoogte verbaasd dat sommige mensen zich aan deze toch gewaagd hebben.

Na ongeveer 3 uur inclusief tussenstops waren we helemaal beneden aangekomen bij het hikers café. Hier hebben we even gerust en hebben Freya en Patjoelah een ijsje gegeten en ik een Preikestolen biertje van 9 euro (maar die was het waard). Daarna ben ik nog alleen naar de parkeerplaats gelopen omdat dit ook nog een flinke klim was vanaf het café. Daarna heb ik Freya en Patjoelah met de auto gehaald en zijn we weer terug naar onze accommodatie gereden waar we een lekkere diepvries pizza hebben gegeten.

Al met al was het een onvergetelijke maar pittige dag met als hoogtepunt dat we nu officieel verloofd zijn!

1. Patricia Boogerd Kersten:
    23 juli 2020
    Wat een mooi verhaal weer en een mooie dag. Gefeliciteerd nogmaals met jullie verloving
  2. Ellie:
    23 juli 2020
    Weer een mooi verslag van een dag met een gouden randje. Nogmaals gefeliciteerd met jullie verloving. Geniet nog van deze vakantie. Na deze vakantie heb je weer iets om naar uit te kijken en plannen.
  3. Jan:
    23 juli 2020
    Een mooi verhaal, een mooi moment, een mooie dag en een mooie omgeving. Hoe mooi kan het leven zijn. Geniet er van.
  4. Sharon:
    24 juli 2020
    Wauw mooi verhaal toppers! En nogmaals gefeliciteerd, een dag om nooit meer te vergeten! ❤