Dag 1,2 & 3 - Heenreis naar Normandië, Utah Beach, Sainte-Mere-Eglise, Carentan

30 juli 2018 - Sainte-Mère-Église, Frankrijk

Nadat we op de eerste dag na relatief relaxte auto rit (compleet met de verplichte tussenstop bij een grote bierwinkel in België en drukte en warmte vielen reuze mee) zijn aangekomen in Bourge-Achard, Normandië hebben we bij de lokale supermarkt boodschappen gedaan en zijn we daarna verder gereden naar het huisje dat we de komende twee weken gehuurd hebben in Flancourt-Catelon.

Allereerst viel op dat het vanaf de dichtstbijzijnde dorpje met een supermarkt, tankstation, bakker etc. ongeveer 6 km rijden is naar het huisje over smalle plattelands weggetjes waar slechts 1 auto op past. M.a.w. het huisje ligt in de middle of nowhere (wat wij overigens prima vinden). S'avonds hebben wij zelf met de eerder gekochte boodschappen een maaltijd gemaakt en rustig alle spullen uitgepakt en nog een wandeling in de buurt gemaakt.

De dag erna zijn we s'morgens naar de supermarkt geweest om weer avondeten te halen (het was zondag en de supermarkt was maar tot 12.30 open) en hebben we verder niet veel gedaan behalve lekker uitrusten.

Vandaag zijn we vroeg op gestaan en hebben we zo'n 200 km gereden naar Utah Beach. Vanaf dit punt gingen we een tocht maken (welke van te voren zorgvuldig is voorbereid!) langs een aantal bezienswaardigheden die te maken hebben met de 2e wereld oorlog en dan met name D-Day.

We begonnen de dag bij het "Utah Beach landing museum". Een museum op de plek waar de Amerikanen op 6 juni 1944 vanaf zee de aanval in hebben gezet. In dit museum werd doormiddel van , een informatieve film, een aantal voertuigen en veel verschillende attributen uit die tijd het verhaal verteld dat zich op die ochtend in 1944 had afgespeeld. Enkele hoogtepunten van dit museum zijn de boot die is gebruikt tijdens D-day en een B26 bommenwerper waarvan er nog slechts 6 zijn terwijl er ruim 5000 zijn gemaakt (1 in Frankrijk alle andere in Amerika).

Na het museum zijn we nog even naar het daadwerkelijke strand gelopen (waar niet heel veel te beleven was) en hebben we de andere monumenten bekeken die op deze plek zijn geplaatst. Hierna zijn we weer in de auto gestapt om naar de volgende bestemming te rijden Sainte-Mere-Eglise. Onderweg zijn we nog langs een monument gereden van Major Richard D. Winters (een belangrijke Amerikaanse soldaat die het tijdens de oorlog uiteindelijk tot majoor heeft geschopt), een monument van Easy Company (Hiervan was eerder genoemde Major Winters leider van en tevens stond easy company centraal in het boek en gelijknamige serie Band of Brothers waar ik groot fan van ben) en een bunker (Azeville Gun Battery) welke onderdeel was van de Atlantic wall, een gigantische muur met veel bunkers die zich langs de noordzee uitstrekte vanaf Denemarkten tot aan Spanje.

Toen we in Sainte-Mere-Eglise zijn aangekomen hebben we eerst een echte franse quiche als lunch gegeten en zijn we daarna het "Airborne Museum" in gegaan. Waar het eerste museum zich meer op de aanval vanuit zee richtte ging het in dit museum meer over de parachutisten die eerder boven Frankrijk uit het vliegtuig waren gesprongen met als belangrijke taak het veroveren van strategische punten die de aanval vanaf zee mogelijk moesten maken. Dit leek in eerste instantie een klein museum waar we uiteindelijk bijna 2 uur hebben door gebracht. Ook hier hadden ze een groot aantal objecten en voertuigen die het verhaal vertelden van wat zich heeft afgespeeld.

Een leuke extra was een tablet die je mee kreeg (zonder extra te hoeven betalen, wat belangrijk is als echte Hollander). Op deze tablet kreeg je veel extra informatie waaronder ook video's, foto's reconstructies, 3d modellen van objecten (welke je kon 360 graden kon draaien en bekijken) en achtergrondverhalen van bepaalde gebeurtenissen zoals het verhaal van de parachutist welke vast kwam te zitten in de kerktoren van Sainte-Mere-Eglise (waarvan er tot op de dag van vandaag nog een pop in de kerktoren hangt, tegenover het museum). Een ander hoogtepunt van het museum was een C47 transportvliegtuig die gebruikt is om paratroopers tijdens D-Day te droppen. In dit museum werden veel gebeurtenissen uitgebeeld met aangeklede poppen aangevuld met andere relikwieën en (geluids) effecten waardoor het vrij realistisch over kwam.

Na het bezoek aan het Airborne museum zijn we doorgereden naar Carentan voor de D-day experience en het dead man's corner museum. Deze zaten naast elkaar en met 1 kaartje kon je beide bezoeken. Het eerste museum was de D-day experience. Na een "echte" briefing door een kolonel (3d hologram) werd je een C47 vliegtuig welke was omgebouwd tot een heuse simulator ingeleid. Hier moest je gordels om doen en ging je in een relatief korte simulatie vanaf een vliegveld in Engeland de reis maken naar Normandië om daar uiteindelijk boven vijandelijk gebied te vliegen. De simulatie werd zo realistisch mogelijk gemaakt door beelden te tonen op TV's in de ramen en veel (en hard) geluid te produceren gecombineerd met het op en neer gaan van het vliegtuig. Een aparte ervaring die helaas ietwat kort duurde.

Daarna waren er nog een aantal objecten te zien en gingen we naar het volgende museum "dead man's corner". Dit gebouw , vernoemd naar een gebeurtenis tijdens de oorlog (waar een tank op de hoek van de straat naast het gebouw is aangevallen en er een soldaat in verkoolde toestand half uit de opening van de tank hing, vandaar de naam dead man's corner) was vrij klein en de focus lag hier voornamelijk op de duitse eenheid die zich in dit huis hadden opgehouden.

Niet minder indrukwekkend was de gift shop bij dit museum wat meer leek op een leger dump met echte (althans daar ging ik maar vanuit gezien de prijzen) attributen uit die tijd en replica's. Onder deze attributen waren ook een groot aantal Duitse attributen zoals verschillende kleding, medailles en zelfs SS insignes wat ik nog nooit ergens anders heb gezien.

Na het bezoek aan deze twee museums zijn we in Carentan een hapje gaan eten en hebben we daarna de 200 km lange auto rit terug naar het huisje gedaan (die het absoluut waard was!).

Later deze vakantie willen we ook de andere stranden en bezienswaardigheden bezoeken die een belangrijke rol hadden tijdens D-day (Omaha, Gold, Juno en Sword Beach).