Dag 11 & 12 Kufstein Fortress en Zillertal Arena

27 juli 2021 - Zell am Ziller, Oostenrijk

Op dag 11 zijn we weer een heel eind richting de Duitse grens gereden namelijk naar de stad Kufstein dat op de grens met Oostenrijk en Duitsland ligt. Hier is ook een fort (of kasteel aldus Freya). Als eerste zijn we naar de lokale corona test straat gereden voor de traditionele test (waar vervolgens niemand om vraagt). Daarna zijn we door gereden naar de parkeer garage en vanaf daar naar het fort gelopen.

Aangezien we 15 minuten na het testen bij het fort stonden was de uitslag van de test nog niet binnen. Desondanks werd er niet om gevraagd en konden we zo naar binnen (het moment dat het entree gebouw uitliepen kwam de negatieve uitslag binnen). Je begon op een soort binnenplaats waar zich ook een glazen kamer met orgel zich bevond. Aangezien het fort een stuk hoger ligt dan de stad konden we naar boven lopen of met de panorama lift. Wij kozen voor dat laatste. Dit was een lift voor maximaal 8 personen en na een ritje van ongeveer 1 minuut met uitzicht op de stad en de Beierse Alpen waren we boven in het fort.

Het fort zelf was best groot en bestond uit meerdere gebouwen met in de gebouwen verschillende exposities en de historie van het Fort door de jaren heen (vanaf het eerste beschreven bestaan rond 1200 tot en met de 1e wereldoorlog). Het fort zelf is meerdere keren van eigenaar verwisseld met name tussen Beieren en Oostenrijk. Hierdoor stond het fort ook centraal in veel conflicten vanwege de strategische ligging. Door de jaren heen is het fort ook gebruikt als gevangenis waarvan een aantal cellen te zien waren in het fort.

Helaas was het restaurant van het fort gesloten op deze dag en dus gingen we snel door met het bekijken van het fort (op een appel en een ontbijtkoekreep). In het fort was verder een aantal martelkamers te zien, wat ridder uitrusting en een tunnel dwars door de berg waarop het fort staat heen waarmee je eenvoudig vanaf de ene kant van het fort naar de andere kant kon komen. Deze was in de tweede wereldoorlog ook nog gebruikt als schuilkelder. Nadat we klaar waren met het bezoek aan het fort (we zijn zo'n 3 uur zoet geweest) zijn we richting de parkeergarage gewandeld. Onderweg kwamen we op een soort boulevard waar we opeen terras nog een lekker Schnitzel hebben gegeten. Daarna zijn we terug gegaan naar de auto en zijn we weer terug gereden naar het appartement (zo'n 45 minuten rijden). Daarna heeft Dave de auto opgeladen in het dorp en is hij nog langs de lokale bierbrouwerijwinkel gegaan.

De volgende dag zijn we na het ontbijt richting de Zillertal Arena gelopen. Dit is een populair skigebied waar ook in de zomer veel te doen is. Aangezien de kabelbaan op nog geen 2 km afstand van het appartement lag zijn we gaan lopen i.p.v. dat we de auto hebben gepakt. De weg naar de kabelbaan was een klein grindpad dat hoog boven het dal uit stak. Na een wandeling van ongeveer 20 minuten kwamen we bij de kabelbaan aan. Daar hebben we een kaartje gekocht om naar boven te gaan en zijn we in de kabelbaan gestapt.

In tegenstelling tot de eerdere kabelbanen waren dit kleinere gondels waar we slechts met zijn drieen in zaten i.p.v. met andere. Na een rit van ongeveer 10 - 15 minuten stonden we midden in het skigebied op zo'n 1800 meter hoogte. Vanaf hier zijn we naar de fichtensee gelopen, een meer op de berg waar je van alles en nog wat kon doen (zwemmen, varen, waterfietsen, roeien, suppen of gewoon chillen). Aangezien het nog vroeg in de ochtend was gingen we niet het water in en hebben we even gelegen in een grote schommelstoel en zijn we een rondje langs het meer gelopen. Na het meer zijn we naar de fichtenschloss gelopen.

Dit was zo'n 15 minuten lopen vanaf het meer. Het fichtenschloss is een speelparadijs waar van alles en nog wat te doen is voor kinderen. Van simpelweg klauteren in de grote hoge torens tot aan een kegelbaan en waterbaan. Hier hebben we samen met Freya gespeeld en hebben we een houten kegelbal gekocht voor Freya waarmee je op de kegelbaan kon. Dit was een soort parcours waar de bal doorheen ging die je dan kon volgen. Daarna hebben we het kroontje dat ze gekregen heeft bij de kabelbaan "gestempeld" op verschillende plekken en zijn we uiteindelijk naar een berghut gelopen voor een welverdiende lunch (Curryworst, Kaiserschmarrn en Apfelstrudel met vanille saus).

Na de lunch was het tijd voor de afdaling. In tegenstelling tot de eerdere keren dat we de berg op zijn gegaan gingen we dit keer niet met de kabelbaan naar beneden maar te voet. Dit kwam voornamelijk doordat we helemaal tot aan ons appertement konden lopen vanaf de berg aangezien deze aan de voet van deze berg ligt. De wandeling naar beneden was , ondanks dat deze alleen maar naar beneden ging, flink pittig voor de kuiten en knieen. Zeker met een zware tas (Patjoelah) en Freya op je rug (Dave). Onderweg wisselde normale asfaltwegen zich af met steile bospaden met stenen en wortels. We kwamen ook langs verschillende ski pistes die ondanks dat het zomer is makkelijk te herkennen waren. Na een wandeling van ruim 9 KM in zo'n 2,5 uur kwamen we moe maar voldaan aan bij het appartement. Eenmaal daar zijn de benen omhoog gegaan en hebben we voornamelijk uitgerust van de pittige wandeling.

1. Ellie:
    27 juli 2021
    Weer een leuk verhaal om te lezen wat jullie belevenissen zijn.