Dag 13, 14 & 15 Innsbruck, zwemmen en boerenmarkt

30 juli 2021 - Zell am Ziller, Oostenrijk

Voor de 13e dag stond een stadsbezoek op het programma namelijk Innsbruck. We zijn allemaal nog nooit in Innsbruck geweest dus leek het ons eens leuk om voor de afwisseling een stand te bezoeken. We zijn op ons gemak op gestaan aangezien we geen haast hadden. Na ongeveer 3 kwartier rijden waarvan een groot deel over één van de weinige snelwegen in Oostenrijk de A12. Eenmaal in Innsbruck aangekomen was het vanaf de snelweg een paar minuten rijden naar de parkeergarage onder het voetbalstadion van de lokale club.

Vanaf de parkeergarage zijn we in zo'n 30 minuten naar het centrum van Innsbruck gelopen. Innsbruck ligt in een dal tussen veel hoge bergen in. Hierdoor kun je ook uiteenlopende dingen doen in de stad zelf of je kan de naastgelegen bergen in met een kabelbaanen er zijn ski gebieden en een skischans die ook ooit tijdens de olympisch gebruikt is. Dit laatste hebben wij niet gedaan (was behoorlijk prijzig en we hebben al drie andere bergen gedaan). Eenmaal in het centrum hebben we een beetje rondgelopen en voornamelijk een beetje de winkels afgestruind. Afgezien van de vele mondkapjes was hier weinig te merken van een pandemie en was het redelijk druk (maar niet zo druk dat je geen afstand kon houden).

Uiteindelijk zijn we in een groot winkelcentrum terecht gekomen waar voornamelijk veel kledingwinkels zaten. Hier hebben we bij een restaurant geluncht. In dit restaurant kon je bij verschillende balies specifiek eten halen zoals pizza, pasta etc. Dit kon je vervolgens zelf op eten. Aangezien Freya een groot deel van de pizza van Patjoelah had opgegeten ging zij nog wat pasta halen. Hier werd voor het eerst in de vakantie daadwerkelijk bewijs van de 3G regel (gevaccineerd, getest of genezen) gevraagd. We hadden juist geen test meer laten doen omdat hier toch niet om gevraagd werd. Gelukkig had Patjoelah bewijs dat haar eerste vaccinatie meer dan 22 dagen geleden was en dat was voldoende. Wel opmerkelijk dat juist bij zo'n soort restaurant (je kan het met een La Place vergelijken) om bewijs gevraagd werd.

Na de lunch en nadat we Freya met moeite de speelgoedwinkel uit hebben gekregen zijn we verder gelopen Innsbruck in. Hier zijn we langs "Goldenes Dachl" (het gebouw met het gouden dak) gekomen, de dom van Innsbruck, het stadspark en we zijn een stukje langs de Inn rivier waaraan de stad zijn naam ontleent, gelopen. Na een bezoek aan een platenzaak was het inmiddels 3 uur en begon het te regenen. We zijn toen weer richting de parkeergarage gelopen waarna met de auto weer richting het appartement zijn gegaan. Aangezien het erg druk was op de weg hebben we er bijna 1,5 uur over gedaan om weer terug te komen bij het appartement.

De volgende dag zijn we weer op ons gemak opgestaan en zijn we in de loop van de ochtend naar het zwembad gegaan. Dave heeft eerst nog een laatste keer hardgelopen voor deze vakantie terwijl Patjoelah en Freya alvast naar het zwembad zijn gegaan. Er werd wederom niet om een corona bewijs gevraagd bij het zwembad (maar goed ook want dat had Dave niet). Na weer een dag met mooi weer en lekker zwemmen zijn we aan het einde van de middag weer naar het appartement gegaan.

Vandaag was het de allerlaatste dag op de vakantie. Hoewel het snel is gegaan hebben we wel het gevoel gehad dat we weg zijn geweest (maar niet persé uitgerust). Vanmorgen zijn we na het ontbijt in de auto gestapt richting Mayerhofen. Hier hebben we eerst weer een corona test gedaan (zodat we deze eventueel kunnen laten zien tijdens de terugreis en in het hotel in Duitsland morgen). Na de test hebben we de auto geparkeerd en zijn we naar de boerenmarkt geweest. Dit was een kleine markt maar desondanks was het leuk om te zien. Er stonden zo'n 10 kraampjes met allemaal lokale specialiteiten (vooral veel alcohol). Dave heeft hier toen een fles lokale Obstler (Schnaps) gekocht en Patjoelah heeft een potje honing gekocht. Er stond ook nog een kraampje die verse "Zillertaler Krapfen" verkocht. Een gefrituurd bladerdeeg gerecht gevuld met een soort aardappelvulling. Uiteraard hebben we dit uitgeprobeerd.

Na de markt zijn we nog even door de winkelstraat van Mayerhofen gelopen en hebben de diverse souvenirswinkels gekeken. Daarna zijn we weer in de auto gestapt en naar Zell am Ziller gereden. Hier hebben we alvast de auto opgeladen voor de terugreis en nog wat verse kaas gekocht bij een kaasboer. Daarna zijn we terug naar het appartement gegaan en hebben we alvast wat spullen opgeruimd en de auto ingeruimd. Morgenochtend is het plan om rond 8 uur te vertrekken en Oostenrijk achter ons te laten.