Dag 16 Malmö

26 juli 2022 - Malmö, Zweden

Op de eerste volle dag in de provincie Skane in zuid zweden hebben we de stad Malmö bezocht. Malmö is na Stockholm de 2 na grootste stad van Zweden. Ons huisje zat op ongeveer 15 minuten rijden vanaf Malmö dus we waren na het ontbijt snel in het centrum van Malmö en hebben daar onze auto geparkeerd in een parkeergarage zo'n 2 km van het oude stads centrum af.

Vanaf de parkeergarage zijn we begonnen met een wandeling richting één van de vele stadsparken met de naam Folkets park. Op weg naar dit park viel al meteen op dat Malmö een multi culturele stad is want er was een grote verscheidenheid aan verschillende restaurants uit verschillende landen en culturen. Het Folkets park was een park waarin veel te doen was en dan voornamelijk voor kinderen. Er was een klein verkeersplein met stoplichten voor kinderen om te spelen, twee grote springkussens, een barretje om wat te eten/drinken en je kon er diverse spellen zoals o.a. Twister huren bij een hutje. Daarnaast was er een klein watertje waarin veel kinderen aan het spelen waren. Daarnaast zaten er meerdere kleine theaters in dit park met voornamelijk voorstellingen voor kinderen en meerdere grote speeltuinen. We hebben dan ook aardig wat tijd doorgebracht in dit park omdat Freya een heleboel dingen wilden doen.

20220725_10281220220725_10393820220725_111416

Daarna zijn we verder gewandeld richting het oude stadscentrum met Lilla Torg als een belangrijk middelpunt. Lilla Torg is een oud marktplein in Malmö en rondom het plein zitten heel veel bars,restaurants en winkels. De meeste restaurants en bars waren echter nog gesloten en gingen pas vanaf 16.00 open. Aangezien het wel al lunchtijd was hebben we hier even gezocht naar een geschikte plek en kwamen uiteindelijk bij "Folk a Rock" uit. Een restaurant met lekker eten beneden en de bovenste verdieping was een muziekwinkel met voornamelijk platen en CD's.

20220725_12061120220725_12524320220725_125246

Na de lunch en nadat Dave eindelijk klaar was met platen kijken zijn we verder gelopen richting het havengebied van Malmö. Hier stond de Turning Torso het hoogste gebouw van Scandinavië en een wolkenkrabber die over de hele lengte gedraaid is. De hoogte viel ons wel wat tegen want we hebben een aardig stukje moeten lopen om uiteindelijk de toren te kunnen zien. Daarna zijn we weer terug het centrum in gelopen naar de volgende twee aangrenzende stadsparken Kungsparken en Slottsparken. Ook hier was weer een speeltuin dus heeft Freya haar weer lekker kunnen uitleven. In het Slottsparken stond ook Slot Malmö maar aangezien deze er op afstand al niet heel indrukwekkend uit zag zijn we hier aan voorbij gegaan.

20220725_13101920220725_130955

Vanaf dit park zijn we verder gelopen richting wederom een stadspark, ditmaal Pilldammsparken. Ook in dit park zat weer een grote speeltuin met veel unieke speeltoestellen. Na dit park wilde we een hapje gaan eten maar moesten we nog even wachten tot het restaurant open ging. We zijn daarom eerst terug gelopen naar het Folkets park het eerste park waar we zijn geweest zodat Freya nog even kon spelen. Daarna zijn we naar het restaurant (of eigenlijk bierbrouwerij) gelopen Malmö Brewing Company waar Dave een proeverij van de lokaal gebrouwen bieren heeft besteld en waar we allemaal een (pulled pork) hamburger hebben gegeten. Daarna zijn we weer naar de parkeergarage gelopen en hebben we voordat we naar het huisje reden nog een lekker ijsje gehaald bij de McDonalds.

20220725_15043820220725_16391620220725_16551420220725_165542