Dag 14 & 15 Relaxen en van Sunne naar Malmö

24 juli 2022 - Malmö, Zweden

Na een lange dag gisteren hadden we voor deze zaterdag nog weinig plannen en hebben we (relatief want toch vroeg wakker) lang uitgeslapen. Daarna is Dave een rondje gaan hardlopen en hebben Freya en Patjoelah een klein stukje tegemoet gewandeld. Daarna zijn we richting het centrum van Sunne gereden om de auto op te laden en even boodschappen te doen. Het laadpunt zat bij het tankstation en het lukte in eerste instantie niet om het laden te starten. Aangezien dit het enige laadpunt in een straal van 30 km was.

20220723_094424

Nadat we het aan het personeel van het tankstation hadden gevraagd bleek de laadpaal niet goed te werken en kon het laden alleen door hun worden gestart. Dit had als bijkomend voordeel dat het laden ook nog eens gratis was. Nadat de boodschappen waren gehaald zat de auto vol en konden we weer terug naar het huisje. Daar hebben we de rest van de dag heerlijk gerelaxed en van de rustige en mooie omgeving genoten.

20220723_10110820220723_141246

De volgende ochtend was het al weer tijd om afscheid te nemen van het typische Zweedse rode huisje en te vertrekken richting het vierde en laatste huisje. Dit betekende ook dat we richting het zuiden gingen i.p.v. meer noordelijk. In tegenstelling tot de eerdere reisdagen moesten we ditmaal bijna 600 km rijden i.p.v. de 300 km op andere reisdagen. Aangezien er maar beperkte stukken snelwegen zijn in (dit stuk) van Zweden wisselde de maximum snelheid van 70 tot 110 km per uur waardoor deze 600 km een stuk langer duren dan wanneer je in bijvoorbeeld Duitsland over de autobahn rijdt met 130 km per uur.

Omdat we wisten dat het een lange reis zou worden zijn we wat eerder vertrokken dan op de andere dagen. Aangezien we een volle accu hadden konden we  tot bijna in Göteborg rijden. De eerste 300 km van de rit verliepen soepel en het was niet heel druk aangezien het zondagochtend was. Toen we bij de eerste laadstop kwamen , zo'n 40 km voor Göteborg , was het behoorlijk druk bij de laadlocatie. Er waren 6 laadpalen waarvan er slechts 5 goed werkte en er stonden nog 3 auto's voor ons te wachten. Na meerdere personen te hebben zien rommelen om het laden te starten en 20 minuten te wachten konden wij eindelijk laden. Ook bij ons koste het behoorlijk wat moeite om het laden te starten. Gelukkig was het rond lunchtijd en konden we deze wachttijd benutten om rustig onze meegenomen lunch op te eten. We waren ondanks dat we even moesten wachten op tijd bij de laadstop want toen we aan het laden waren stonden er gemiddeld zo'n 8 auto's te wachten om te kunnen laden.

Nadat de lunch op was en de auto weer op voldoende capaciteit zat om naar de volgende laadstop te kunnen rijden zijn we verder gereden. Na ongeveer een half uur kwamen we bij Göteborg en daar liep de snelweg dwars door Göteborg heen. Hierdoor hebben we ook voor het eerst een kleine file gehad. Na ongeveer een half uur waren we door Göteborg heen en konden we verder rijden. Onderweg door Göteborg zagen we nog wel het Liseberg amusement park, het grootste pretpark van Scandinavië.

Uiteindelijk kwamen we bij de volgende laadstop aan van Ionity (één van de grotere aanbieders van laadpalen in Europa) en daarom maken we hier ook veel gebruik van omdat ze het meestal doen). Hier stonden meer dan 10 auto's te wachten om te kunnen laden bij één van de zes palen. Er stond ook een medewerker van Ionity bij wat al aangaf dat er de nodige problemen waren. We hadden geen zin om hier op te wachten dus reden we naar de Tesla Supercharger locatie zo'n 100 meter verderop. Hier stonden echter ook al 5 auto's te wachten en veel laadpalen werkte niet. Gelukkig zat er nog voldoende capaciteit in de accu en dus zijn we maar door gereden.

Zo'n 30 km verderop was nog een Tesla Supercharger laadpunt en hier waren nog een paar laadpalen vrij. Gelukkig heeft Tesla sinds eerder dit jaar de Tesla laadpalen in Europa (of althans een aantal) vrijgesteld voor andere auto's. Het was nogal een uitdaging om de auto zo te parkeren dat de laadkabel er in kon want deze was behoorlijk kort en vooral gemaakt om een Tesla op te laden waarbij de laadklep net op een andere plek zit. Na een paar keer proberen en de auto te verplaatsen en een paar minuten uitvogelen hoe we konden laden via de Tesla app en de creditcard konden we gelukkig laden. Na een toiletpauze en een ijsje te hebben gehaald zijn we verder gereden.

20220724_145722

Het was nog zo'n 200 km rijden vanaf dit punt en dat konden we in principe doen zonder te laden maar omdat we niet wisten of we in de buurt van het huisje konden laden wilde we zo'n 60 km voor het huisje nog een keer laden bij Ionity. Ook hier stonden weer 5 auto's te wachten om te kunnen laden en dus zijn we weer verder gereden. Na ongeveer 30 km kwamen we langs een plek met een gigantische supermarkt, tankstations en veel fastfood ketens waar ook een Tesla laadpunt zat. Bij Tesla waren alle palen bezet maar gelukkig zat er nog een andere laadpalen aanbieder met snelladers en waren er palen vrij. Aangezien de supermarkt er vlak naast zat konden we tijdens het laden even wat boodschappen halen en daarna met een volle accu de laatste 20 minuten naar het huisje rijden.

Al met al was het de drukste dag qua verkeer in Zweden tot nu toe en zeker de drukste dag qua laden.

Uiteindelijk kwamen we rond 18.00 aan bij het huisje vlakbij Malmö en konden we even bijkomen van de lange reisdag. Freya heeft in ieder geval meteen haar bed geclaimd want ze keek al een paar dagen uit naar het stapelbed!

20220724_200605