Dag 17 Vikingen

26 juli 2022 - Malmö, Zweden

Op onze tweede dag in Zuid Zweden (of oost Denemarken zoals sommige zeggen) was het tijd om de geschiedenis van Vikingen in dit gebied te verkennen. De eerste plek waar we naar toe gingen was het Foteviken museum in het plaatsje Höllviken. Dit was ongeveer 25 minuten rijden vanaf ons huisje en dit plaatsje ligt in het meest zuid westelijke deel van Zweden aan de Baltische zee.

20220726_121400

Eenmaal aangekomen bij het museum hadden we uitzicht op de Öresund brug, de brug tussen Denemarken en Zweden. Het museum was geheel in de stijl van een Viking dorp uit de 11e eeuw (het einde van het Viking tijdperk). In het eerste deel van het "museum" waren er allerlei activiteiten te doen (voor kinderen en volwassen kinderen). Zo kon je er hoefijzerwerpen, speerwerpen, zwaardvechten, touwtrekken en andere activiteiten. Na een aantal van deze activiteiten te hebben geprobeerd begon de Engelstalige rondleiding door het Viking dorp.

20220726_10410420220726_10513420220726_105225

Deze rondleiding werd gegeven door een in Viking klederdracht gehulde man en tijdens deze rondleiding vertelde hij interessante verhalen over de Noorse goden (waaronder Freya), het leven in een Vikingdorp, de veldslag van foteviken die op deze locatie had plaats gevonden en over de Deense Viking koning Harald Bluetooth waar zowel de naam als het logo van Bluetooth vandaan komen. Na de rondleiding zijn we zelf door het  Vikingdorp en de vele verschillende nagebouwde huisje gelopen. Al het personeel was in Viking klederdracht en sommige waren bezig met een ambacht zoals brood bakken, leer bewerken, timmeren etc.

20220726_12391120220726_12394420220726_12174320220726_12132720220726_115853

Nadat we zo'n beetje alles gezien hadden was het alweer tijd om te lunchen. Aangezien er "Frejas pancakes" op het menu stond moesten Freya en Patjoelah dit natuurlijk proberen (Dave had een Odin Panini). Na de lunch zijn we verder gereden naar het dorp Trelleborg dat op zo'n 20 minuten rijden lag. We reden via de Trelleborgsvägen dat direct langs de oever van de Baltische zee liep. In Trelleborg was wederom een Viking museum en een zogenaamd Viking ringfort met de naam Trellenborgen (waar het dorp zijn naam aan dankt). Dit Vikingfort is eind jaren 80 nagebouwd op de resten van een daar opgegraven Vikingfort.

20220726_12475720220726_13003220220726_14533120220726_14553920220726_145635

Dit museum bestond uit een expositie binnen met allerlei voorwerpen die daar zijn opgegraven en een film en een buiten gedeelte met het Vikingfort deels nagebouwd en een Viking Longship (gebouw). Dit tweede museum was minder interactief dan het eerste museum en daarom waren we hier ook wat sneller klaar. Na het bezoek aan het tweede museum was het tijd om terug te rijden naar het huisje. Onderweg kwamen we nog wel langs Hallongarden Trelleborg oftewel de frambozen tuin. Hier kon je normaal zelf frambozen plukken maar helaas kon dat niet meer toen wij er kwamen.

20220726_154422

We konden nog wel even genieten van een Fika oftewel een kop koffie met een stuk taart (of Frambozen ijs in het geval van Freya). Daarna was het nog ongeveer 25 minuten rijden tot aan het huisje en zijn we na een stop bij de supermarkt om avondeten te kopen weer terug naar het huisje gereden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl