Dag 18 Lund

27 juli 2022 - Malmö, Zweden

Vandaag was alweer de allerlaatste volle dag in Zweden. We hebben veel km's afgelegd en veel gezien en gedaan de afgelopen 18 dagen. We hadden nog even getwijfeld om naar Kopenhagen te gaan deze dagen aangezien dat ongeveer 45 minuten rijden is maar hebben hier uiteindelijk van afgezien omdat het dan weer een lange drukke dag zou worden en we daar niet zoveel zin in hadden. We hebben dus besloten om de laatste dag in Zweden af te sluiten met een bezoek aan de stad Lund.

We hadden vooraf niet heel veel over de stad gehoord of gelezen maar Lund is een behoorlijk oude stad en is al ontstaan ergens in de viking tijd rond het jaar 990. Doordat Lund al bestaat sinds ver voor de middeleeuwen zijn er nog altijd veel middeleeuwse gebouwen en straten te zien in de stad. De rit naar Lund duurde ongeveer 15 minuten en eenmaal daar aangekomen hebben we nog even wat Zweedse lekkernijen ingeslagen bij de supermarkt en Systembolaget (slijterij). Daarna zijn we naar de parkeergarage gereden waar we ook nog eens kosteloos de auto konden ophalen (dat ging niet erg snel maar mogen een gegeven paard niet in de bek kijken). Deze parkeergarage bestond uit vijf verdiepingen en de volledige vijfde verdieping was voorzien van laadpalen.

20220727_114159

Nadat de auto geparkeerd was en aangesloten aan de laadpaal zijn we binnen 5 minuten naar het centrum van Lund gelopen en kwamen we al vrij snel in het historische centrum met allerlei winkels (op de een of andere manier heel veel boekenwinkels). Nadat we een aantal winkels hadden bezocht zijn we naar de dom van Lund gelopen die behoorlijk in de stijgers stond (aan de buitenkant althans). Dit kathedraal is een van de grootste zo niet de grootste van Scandinavië. We hebben ook nog even binnen gekeken.

20220727_12275420220727_12344420220727_123740

Na het bezoek aan de dom zijn we verder gelopen naar het openlucht museum "Kulturen" waar we uiteindelijk het grootste deel van de dag hebben rondgelopen. Kulturen is zoals gezegd een openlucht museum met diverse historische Zweedse gebouwen uit verschillende periode en met verschillende doeleinde. Zo was er een oud café waar je in allerlei verschillende kamers kon genieten van een hapje en een drankje (wat we uiteraard ook gedaan hebben), een kerk, een zomer/buitenhuis, een speelhuis, een huis waar typische armere gezinnen in woonden of juist een huis waar rijkere gezinnen woonden etc.

20220727_14162320220727_14255220220727_144058

Overal in het museum stonden kisten met oud Zweeds speelgoed zoals stelten, hoepels etc. en dat konden de kinderen gebruiken. Freya vond het erg leuk om al die verschillende huizen te zien en je kon zo'n beetje overal naar binnen. Later in de middag was er ook nog een interactieve speurtocht voor kinderen waarbij je op zoek moest naar de persoon die een oud antieke vaas had gebroken. Dit werd geheel verzorgd door mensen in klederdracht. Als laatste kwamen we in het museum nog bij de Pippi Langkous speeltuin waar Freya zich uitstekend kon vermaken.

20220727_14195220220727_14331920220727_16164420220727_151740Nadat we klaar waren in het museum (en deze ook bijna ging sluiten) zijn we nog via een oude straat naar de parkeergarage gelopen daarna zijn we nog naar de Max gereden om de dag af te sluiten met een typisch Zweedse fast food maaltijd. Inmiddels is de auto al weer bijna ingepakt en vertrekken we morgen richting Denemarken om vervolgens met de boot naar Duitsland te varen.