Dag 1 & 2 Heenreis naar Zell am Ziller via Duitsland (Schlüsselfeld)

20 juli 2021 - Schlüsselfeld, Duitsland

Toen we vorig jaar op reis naar Noorwegen gingen zag het er lange tijd naar uit dat de reis niet door zou gaan vanwege Corona. Dit jaar hadden we ons er op ingesteld dat we niet op vakantie zouden gaan totdat de Nederlandse overheid ergens in mei riep dat het er goed uit zag voor de zomer. Aangezien het toen toch begon te kriebelen hebben we "last minute" gezocht naar een leuke vakantie die we met de auto konden doen.

Helaas werd het vlak voordat we zouden gaan steeds spannender of de reis door kon gaan omdat Nederland op rood zou gaan op de Europese corona kaart en het onduidelijk was hoe Oostenrijk (en in mindere mate Duitsland) hier op zou reageren. Daar kwam bij dat we tot woensdag 23:59 voor vertrek de accommodatie konden annuleren en de kaart op donderdag zou worden bijgewerkt. Uiteindelijk viel het mee en waren er geen strengere maatregelen aangekondigd anders dan een negatieve PCR test van niet ouder dan 72 uur om Oostenrijk binnen te komen. Deze testen hadden we beide op donderdag ochtend gepland zodat deze tot en met zondag geldig zou zijn.

Dave kreeg de negatieve test uitslag die zelfde avond nog maar de uitslag van Patjoelah was er nog niet (we hadden op verschillende locaties getest). Op vrijdag ochtend zijn we vroeg in de ochtend (rond 7.15) in de auto gestapt om het eerste deel van de heenreis te doen. We hadden zo'n 600 km voor de boeg en hadden het idee dat we dus rustig aan konden doen. Helaas bleek dit niet het geval te zijn. De eerste 200 km ging vrij vlot en na een korte laad stop zijn we verder gegaan. De volgende 100 km gingen ook vrij soepel maar toen we ongeveer op de helft waren begon het erg druk te worden op de weg.

Na een behoorlijke tijd in de file te hebben gestaan kwamen we rond de lunch aan bij onze tweede laadstop. Hier zat ook een italiaans restaurant en we mochten zonder test (de uitslag van Patjoelah was nog niet binnen) op het terras zitten. Na een heerlijke (grote) pizza zijn we weer in de auto gestapt. We hadden al gezien dat er behoorlijke files stonden voor Frankfurt maar er waren weinig opties om om te rijden. Uiteindelijk zijn we op aanraden van de navigatie een stuk binnendoor gereden maar ook hier was het erg druk en stonden we voornamelijk stil.

Eenmaal weer op de snelweg net voor Frankfurt kwamen we alsnog in de file en hebben we ruim twee uur gedaan over ongeveer 5 km. In deze file bleek dat we onze reservering van 17.30 in het restaurant van het hotel niet gingen redden en die hebben we toen maar afgebeld. De file bleek overigens te zijn veroorzaakt doordat er door wegwerkzaamheden twee banen minder waren (2 i.p.v. 4) en er was ook nog ongeval gebeurd waardoor er slechts 1 baan overbleef. Na Frankfurt reed het over het algemeen door maar zijn we toch nog een aantal keren in de file gekomen met name door wegwerkzaamheden. Rond 19.00 kwamen we bij de laatste laadstop aan (deze was niet nodig om bij het hotel te komen maar hierdoor konden we de volgende ochtend meteen een stuk door rijden. Uiteindelijk kwamen we pas om 19.45 aan in het hotel en hadden we ruim 12,5 uur gedaan over 600 km (en dit kwam niet door het electrisch rijden). In het hotel hebben we na een flinke lunch alleen nog een boterham gegeten.

De volgende ochtend zijn we na een lekker ontbijt rond 8.30 in de auto gestapt. We hoefden "maar" 380 km te rijden maar gezien de ervaringen een dag eerder waren we op het ergste voorbereid. Na een gemoedelijke rit zijn we na 150 km gaan laden zodat we het stuk rond München niet hoefde te laden en pas weer in Oostenrijk hoefde te laden. Eenmaal bij München werden we door de navigatie omgeleid binnendoor langs het centrum van München. Hier hebben we vervolgens ook een behoorlijke tijd in de file gestaan. Nadat we na zo'n 2 uur eindelijk München voorbij waren kwamen we daarna weer in de file. Gelukkig was deze file langzaam rijdend en niet voornamelijk een stilstaande file. Toen we eenmaal de de afsplitsing richting Kufstein op reden waren de files gelukkig voorbij en konden we doorrijden naar de Oostenrijkse grens. Het begon toen wel al flink te regenen.

Nadat we de grens over waren (zonder enkele controle) zijn we rond 14.00 gaan laden (dit was niet per se nodig maar aangezien we geen laadmogelijkheid hebben bij de accommodatie voor de zekerheid nog vol geladen) en hebben we geluncht bij het tankstation. Na het laden en lunchen moesten we nog ongeveer 60 km rijden tot aan onze accommodatie. Deze 60 km ging gemoedelijk en eenmaal aangekomen bij de accommodatie (rond 15.30) hadden we uiteindelijk als nog  behoorlijk lang gedaan over slechts 380 km.

Dit waren we echter snel weer vergeten nadat we gesetteld waren in het appartement en konden genieten van het prachtige uitzicht!