Dag 1 & 2 Heenreis naar Oskarshamn (Zweden) via Maribo (Denemarken)

11 juli 2022 - Oskarshamn, Zweden

Hallå! Nu bijna een jaar na onze reis naar Oostenrijk is het weer tijd voor een nieuwe reis, ditmaal weer richting het noorden. Nadat we in 2020 naar Noorwegen zijn geweest wilden we dit jaar weer erg graag terug naar Scandinavië en dan nog specifieker naar Zweden.

Na de nodige voorbereidingen en het lange wachten was het zondag 10 juli dan eindelijk zover. De eerste dag hadden we een reis van ongeveer 650 km voor de boeg met daarbij nog een overtocht vanaf Duitsland naar Denemarken. Net als het jaar er voor naar Oostenrijk weer met de elektrische auto dus dit vergt net even wat meer planning en tijd dan de vorige keer dat we in Scandinavië waren. We zijn rond 7 uur in de ochtend in Uithoorn vertrokken en aangezien we op een zondag vertrokken was het lekker rustig op de weg.

20220710_084052

Na een eerste laadstop net na Hengelo hebben we onze weg vervolgd richting Duitsland. Ook in Duitsland was het, in tegenstelling tot andere keren, erg rustig op de autobahn. Na een paar honderd kilometer hebben we net even voor Bremen opnieuw een laadstop ingelast. Ook Freya vond dit erg fijn omdat ze ongeveer 50 keer van de glijbaan bij de McDonalds kon. Daarna zijn we weer verder gegaan tot de volgende laadstop net even voorbij Hamburg.

20220710_105723

Tot dan toe verliep de reis erg voorspoedig zonder noemenswaardige vertragingen. Zelfs bij Hamburg konden we zo goed als zonder file doorrijden. Na  de derde en tevens laatste laadstop (en lunchpauze) hebben we onze reis vervolgt richting Puttgarden. Hier kwamen we rond 14.50 aan terwijl we de boot van 16.15 geboekt hadden. Gelukkig kun je met deze boeking ook op andere tijden op dezelfde dag de boot nemen en dus konden we al met de boot van 15.15 mee. Na een korte boottocht van ongeveer drie kwartier zijn we in Denemarken aangekomen.

20220710_151326

Zonder enige controle aan de "grens" konden we onze reis vervolgen richting de eerste accommodatie. Deze hadden we na ongeveer een kwartier rijden bereikt. Deze accommodatie was een erg oud maar desondanks prima huisje (en behoorlijk groot!) , hoewel dit huisje wel rechtstreeks uit een horrorfilm leek te komen (sorry Patjoelah :P).

20220710_163905

Na een relatief korte nacht (geen goede gordijnen = veel licht = vroeg wakker) en een goed ontbijt zijn we verder gegaan met onze reis naar Zweden. Na een laadstop in Denemarken zijn we na ongeveer 2 uur rijden bij Kopenhagen aangekomen waarbij we de Øresundsbron (brug) richting Malmö (Zweden) hebben genomen. Net over de brug in Malmö wilden we weer even de benen strekken en laden zodat we het volgende wat langere stuk konden rijden. Helaas waren alle zes de laadpalen bezet en moesten we even wachten totdat er een paal beschikbaar kwam. Dit was de eerste keer dat we hebben moeten wachten om te kunnen laden (in alle vakanties met deze auto). Het was sowieso een druk punt met laden want toen wij stonden te laden stonden er soms 4 tot 5 auto's te wachten om te kunnen laden.

20220711_115015

Daarna zijn we van Malmö over de E22 richting Karlskrona (onze volgende laadstop) gereden. In tegenstelling tot de Nederlandse, Duitse of Deense snelwegen was deze "snel"weg vaak ook snel weg en veranderde dan in een soort N weg met één rijbaan. Gelukkig was het niet heel druk op deze weg dus konden we redelijk goed doorrijden zolang er geen langzame caravan, kamper of vrachtwagen voor ons zat. De weg wisselde telkens tussen een snelweg met twee banen naar weer een weg met één rijbaan. Na de laatste laadstop in Karlskrona zijn we begonnen aan de laatste 140 km richting onze accommodatie.

20220711_142914

Uiteindelijk kwamen we rond 17.00 aan bij deze accommodatie (nadat we nog even kennis gemaakt hebben met de Zweedse supermarkt prijzen). Het appartement waar we nu verblijven is erg mooi en groot inclusief uitzicht op de Oostzee. Al met al is de heenreis voorspoedig verlopen en zijn we zonder gedoe in Zweden aangekomen. Tills nästa gång!

20220711_193621