Dag 3 & 4 Påskallavik & Öland

13 juli 2022 - Påskallavik, Zweden

God kväll! Na twee dagen veel in de auto te hebben gezeten hebben we het de derde dag rustig aan gedaan. Helaas waren we weer erg vroeg wakker vanwege het gebrek aan verduisterende gordijnen maar konden we wel rustig aan opstaan en ontbijten. Na het ontbijt is Dave een rondje gaan hardlopen en zijn Patjoelah en Freya een rondje gaan lopen door Påskallavik, het dorp waar we verblijven. Ondanks dat het een klein dorpje is (slechts 1200 inwoners) ligt het dorpje direct aan zee en dus heeft het o.a. een haven en aan de andere kant van het dorp kom je meteen in het bos. Genoeg om te zien dus tijdens een rondje lopen.

Op weg terug naar het appartement hebben we nog boodschappen gedaan bij de lokale supermarkt. Zoals altijd greep Dave dit moment aan om even wat lokaal bier in te slaan (althans dat dacht hij). Er was alleen alcoholvrij bier of bier met een laag alcoholpercentage te koop in deze supermarkt. Hierdoor kwam Dave tot de ontdekking dat er in Zweden geen bier met een alcoholpercentage hoger dan 3.5% verkocht mag worden, behalve in speciale slijterijen die volledig in handen zijn van de overheid. Helaas was er niet zo'n slijterij in het dorp dus zit ik nu aan een bier van 2.8% alcohol terwijl ik dit typ.

20220712_214756

Daarna hebben we in het appartement geluncht en zijn we vervolgens naar het strandje gegaan iets verderop in het dorp aangezien het ruim 26 graden en zonnig was. Bij het strandje zaten slechts een handjevol mensen en had je een aantal plekken waar je het (koude) water in kon. Zoals gezegd was het water erg koud en later begrepen we van de eigenaresse van het appartement dat het water rond de 14 graden is momenteel. Nadat we enige tijd bij en in het water hebben gezeten zijn we weer terug gegaan.

20220712_13444220220712_140412

Aangezien we de volgende dag weer een langere reis met de auto zouden maken hebben we de auto nog op kunnen laden bij de laadpaal op ongeveer 50 meter van het appartement. Daarna hebben we de rest van de dag bij het appartement gerelaxt (het is tenslotte vakantie).

De volgende ochtend zijn we rond een uur of half 10 vertrokken bij het appartement richting het eiland Öland, het één na grootste eiland van Zweden. Hoewel het eiland slechts 137 km lang is en op het breedste punt 16 km breed wisten we van te voren al dat we niet het hele eiland zouden kunnen zien. We hebben er daarom voor gekozen om vooral het zuidelijke deel van het eiland te verkennen. Na ongeveer 60 km gereden te hebben kwam we aan bij de stad Kalmar. Vanaf Kalmar konden we over een 6 km lange brug naar het eiland toe rijden. Na de brug zijn we richting het zuiden gereden over wat kleinere wegen.

20220713_102921

De eerste stop was bij een zogenaamde Runestone genaamd "Karlevistenen". Deze Runestone staat op de oorspronkelijke plek waar hij ooit gevonden is en dateert uit het late viking tijdperk. In de steen is een gedicht in het oud noors gemaakt. Na deze stop zijn we verder gereden richting een uitzichtspunt waarvoor we eerst een aantal km door het bos moesten wandelen. Na een wandeling van ongeveer een half uur kwamen we bij een houten pad door het land / water heen die uiteindelijk naar de zee leidde. Vanaf hier hadden we uitzicht op de brug naar het eiland en het kasteel van Kalmar.

20220713_10522220220713_112926

Daarna zijn we verder gereden naar onze lunchplek (die we vanwege een zeer kort en plaatselijk regenbui in de auto genuttigd hebben). Deze plek was ook een stukje strand waarbij er volgens reviews op Google Maps met een beetje geluk (en een verrekijker) zeehonden te zien zouden zijn. Uiteindelijk bleek dit te kloppen hoewel we dit pas konden zien zodra we een foto hadden gemaakt en hierop inzoomden.

20220713_122624DSC_0793 - Copy

Hierna zijn we verder gereden naar een veld met meer dan 250 graven die dateren van 1000 voor christus tot 1000 na christus. De meeste graven waren voorzien van imposante stenen zonder tekst. Na het graf zijn we bij het meest zuidelijke punt van het eiland aangekomen met hierop een indrukwekkende vuurtoren van ruim 40 meter hoog met de toepasselijke naam "Lange Jan". Dit is tevens de hoogste vuurtoren van Zweden.

DSC_079820220713_135213

Na het bezoek aan de vuurtoren, welke gelegen was in een natuurreservaat waar we vooral schapen maar ook een hert hebben gezien, zijn we weer in noordelijke richting vertrokken. Het oorspronkelijke idee was om door te rijden naar Borgholm, de hoofdstad van het eiland, echter doordat de Zweedse prinses hier morgen haar verjaardag viert was o.a. het kasteel en de paleistuinen niet toegankelijk vanwege de voorbereidingen hiervoor. Dit was ook de reden om vandaag naar Öland te gaan omdat volgens de eigenaar van het appartement het Zweedse koningshuis morgen op Öland verblijft, tevens hun favoriete vakantieplek, en dat het daarom behoorlijk druk zal zijn op het eiland.

We zijn daarom weer over de brug naar Kalmar gereden om hier nog even langs het kasteel dat we eerder al vanaf het eiland hadden gezien te gaan. Aangezien het al redelijk laat was zijn we niet meer naar binnen gegaan en hebben we het kasteel vanuit het stadspark bekeken. Daarna zijn we gaan eten bij een restaurant pal naast het kasteel en zijn we na een stop bij de grote supermarkt in Kalmar weer naar het appartement gereden.

DSC_081620220713_17105920220713_17115420220713_171145

Achteraf blijkt het terecht dat het niet mogelijk is om Öland in één dag te zien , zeker als je alle dingen die er te doen of te zien zijn wilt bezoeken. Het eiland is daarom zeker een aanrader (als je in de buurt bent).

Hejdå!

1. Ellie:
    13 juli 2022
    Weer mooie ervaringen beleefd.
  2. Dave:
    15 juli 2022