Dag 9 Stockholm

18 juli 2022 - Sparreholm, Zweden

Hej, allihop. Vad skönt att ha dig tillbaka!

Vanmorgen zijn we voor één van de weinige keren van deze vakantie rond 7 uur door de wekker gewekt. Gelukkig was dit niet zonder reden want voor vandaag stond een bezoek aan Stockholm op het programma. Voor ons was het de eerste keer dat we naar Stockholm gingen (de overstap van Patjoelah eerder dit jaar niet mee gerekend). We hadden daarom van te voren een klein beetje een route uitgestippeld omdat er zoals in de meeste grote steden veel te zien is.

Na een rit van ongeveer anderhalf uur kwamen we op de vooraf uitgezochte parkeerplaats aan zo'n 10 km van het centrum van Stockholm. Hier konden we de hele dag parkeren voor 50 SEK omgerekend iets minder dan 5 euro. Daarna zijn we naar de T Bana oftewel metro gelopen en hebben vanaf daar de metro richting het centrum genomen. Het was voor Freya de eerste keer in de metro dus dat was voor haar een hele beleving. We waren daarna binnen iets minder dan een kwartier in het centrum van Stockholm waar onze wandeling door de stad begon.

20220718_101957

We zijn begonnen in de wijk Norrmalm die vooral bekend staat om de vele winkels en cultuurgelegenheden zoals concertzalen, theaters en bioscopen. In deze wijk zijn we via de Hötorget markt, het Sergels Torg plein en het Kungsträdgården plein. Daarna zijn we verder gelopen naar de wijk Östermalm. Dit is een wat duurder gedeelte van Stockholm met veel luxe winkels. We zijn hier naar de Östermalms saluhall gelopen , een oude markthal uit 1880, waar ze allerlei voedsel en delicatessen verkopen. Ze hadden hier van alles van beren worst tot grote verse vissen. Daarna was het tijd om te lunchen, omdat we geen zin hadden om uitgebreid te lunchen hebben we broodjes en beleg bij de supermarkt gehaald en hebben we dit in een parkje met uitzicht op de Hedvig Eleonora kyrka (oude kerk) opgegeten.

20220718_11342420220718_11505420220718_115144

20220718_11523020220718_11535020220718_122116

Na de lunch zijn we verder gelopen door de wijk richting Strandvägen een bekende straat met boulevard. Hier zijn we over de brug naar de wijk Djurgarden gelopen. Op dit eiland zitten heel veel musea en is er daarnaast ook een pretpark, een dierentuin en veel groen. We hadden van te voren al gezien dat hier veel musea zaten maar wisten al dat het krap zou worden qua tijd als we deze zouden willen bezoeken. We zijn daarom langs de musea gewandeld waaronder het Nordiska museet (museum over inheemse tradities) , het Vasa museum waar een goed bewaard 17e eeuwse oorlogsschip staat en het Sprit museet oftewel het drank museum.

20220718_132002

Daarna kwamen we aan bij het Viking museum van Stockholm waar we niet in zijn geweest maar wel even de museumwinkel en het restaurant bezocht hebben voor onze eerste "Fika" van deze vakantie (een traditie in o.a. Zweden waarbij er wordt genoten van een drankje met een klein hartig hapje). Na deze welkome pauze zijn we verder gelopen en kwamen we onderweg langs het ABBA museum. Hier stond zoals we al eerder hadden gelezen een aardige rij en ook hier hebben we alleen even de winkel bezocht. Vervolgens zijn we verder gelopen en kwamen we langs Gröna Lund een pretpark op het eiland. Hier hebben we vervolgens de ferry genomen richting Gamla Stan, het middeleeuwse deel en meest toeristische gedeelte van de stad.

20220718_134701signal-2022-07-18-205621_004

20220718_14414620220718_144858

20220718_15130620220718_150439

Na een boottocht van nog geen 10 minuten stonden we aan de andere kant bij Gamla Stan. We zijn toen als eerste naar het koninklijke paleis gelopen. Daarna zijn we verder gelopen langs het parlementsgebouw en uiteindelijk zijn we terecht gekomen in de middeleeuwse straten van Stockholm. Hier waren vooral veel souvenirwinkels die ongeveer allemaal hetzelfde verkochten voor teveel geld. In dit gedeelte zaten ook een aantal interessante restaurants zoals een viking restaurant waar je kon eten in de stijl van de vikingen en een restaurant in de stijl van de middeleeuwen. Helaas waren de gerechten bij deze restaurants niet echt iets voor Freya en Patjoelah mocht veel van deze gerechten niet eten.

20220718_15403520220718_16135420220718_16462920220718_16583020220718_17050920220718_170620

Ondertussen was het inmiddels al 17.00 maar omdat we nog niet echt trek hadden na de lunch en de Fika zijn we naar het dichtstbijzijnde metro station gelopen en zijn we met de metro weer terug naar de auto gegaan. Daarna zijn we vertrokken uit Stockholm. Na ongeveer 3 kwartier rijden waren we halverwege en kwamen we bij een plek met meerdere (fast food) restaurants. Hier zijn we toen gestopt en hebben we de auto aan de lader gehangen en zijn we ondertussen gaan eten bij de "Max" een van de bekendste Zweedse fast food ketens dat vergelijkbaar is met de McDonalds. Hoewel het eten hier aardig aan de prijs was gingen we wel met een gevulde maag verder en was het daarnaast ook nog lekker.

20220718_190553signal-2022-07-18-205621_002

Daarna zijn we verder gereden naar het huisje en zijn we na een lange dag even aan het bijkomen onder het genot van een glaasje Champagne (althans Dave dan).

komoot stockholm

1. Patricia Boogerd Kersten:
    19 juli 2022
    Stockholm ziet er uit als een mooie stad. Ik geloof best dat je niet alles heb kunnen zien. Geniet er nog lekker van.