Dag 4 & 5 Pont-Audemer & Parijs

1 augustus 2018 - Bourg-Achard, Frankrijk

Omdat we maandag een lange en drukke dag achter de rug hadden en voor vandaag ook een drukke dag gepland hadden, hebben we het gisteren rustig aan gedaan. Aangezien stil zitten nog niet echt wilde lukken zijn we gisteren naar het dorpje Pont-Audemer gereden wat ongeveer 20 minuten rijden was.

Volgens de informatie van de verhuurder van ons huisje en ook informatie die wij eerder over dit dorpje gevonden hadden staat het bekend als "Het Venetië van Frankrijk". Dit klonk dus veelbelovend.

Eenmaal aangekomen in Pont-Audemer konden we redelijk eenvoudig een parkeerplaats vinden, gratis en op loop afstand van het centrum. Eenmaal aangekomen bij het centrum kwamen we erachter dat bijna alle winkels tussen 12.00 en 14.00 of zelfs 14.30 dicht waren (iets wat in NL ondenkbaar is).

Toen zijn we een rondje gaan lopen door het dorp om het te verkennen en ondertussen een plekje uit te zoeken om te lunchen. We zijn er toen achter gekomen dat de titel het Venetië van Frankrijk nogal zwaar is, zeker aangezien wij ook echt in Venetië zijn geweest. Desondanks was het een leuk klein dorpje met riviertjes die door het dorp heen liepen en wat oude huizen die als een van de weinige niet plat zijn gebombardeerd tijdens de 2e wereldoorlog.

Vandaag zijn we weer vroeg op pad gegaan om naar Parijs te gaan. Dit was ongeveer anderhalf uur rijden (140 km) vanaf het huisje en dus goed te doen. Van te voren hadden we nogal horror verhalen gehoord en gelezen over het verkeer en met name parkeren in Parijs. We hebben daarom van te voren uitgebreid gezocht naar een geschikte (en betaalbare) parkeerplaats.

We kwam hierbij een Franse website tegen die parkeerplekken in verschillende Franse steden en parkeergarages verhuurd. De parkeergarage die wij hadden uitgekozen lag in de zaken wijk La Defense wat op ongeveer een 20 minuten met de metro vanaf het centrum lag. We kregen per e-mail (in het frans) de reservering met alle noodzakelijke informatie en een code waarmee we (hopelijk) de parkeergarage in konden.

Na een goed verlopen rit kwamen we vanaf de snelweg de wijk La Defense in rijden en stonden we 10 minuten later bij de parkeergarage die van een hotel bleek te zijn. De portier bracht ons vriendelijk naar de ingang van de parkeergarage en daar konden we de eerder gekregen code intoetsen. De slagboom ging vervolgens open en daarna was er ook nog een hek die open ging. Toen kwamen we in een afgesloten gedeelte van de parkeergarage met ongeveer plek voor 40 auto's. Dit gedeelte van de garage kwam je ook te voet niet in zonder de juiste code of een pasje. Na ongeveer 5 minuten lopen stonden we bij het metro station en ongeveer 25 minuten later stonden we midden in Parijs.

We zijn toen als eerste naar de Notre Dame gegaan. Hier stond een redelijk lange rij maar gelukkig viel het reuze mee en stonden we 10 minuten later in de Notre Dame. Hoewel het van buiten een prachtig gebouw is om te zien is het van binnen niet fantastisch. Zeker niet in vergelijking met andere gebouwen in europa (Dom van Milaan bijvoorbeeld).

Nadat we de Notre Dame van binnen bekeken hebben zijn we verder gegaan naar het "Monument voor de gedeporteerden". Dit was een indrukwekkend monument ter nagedachtenis van de 200.000 gedeporteerden uit Frankrijk. Niet zo bekend als het holocaust monument in Berlijn maar zeker niet minder indrukwekkend. Uiteraard heb je altijd een enkeling zonder respect die fotoshoots gaan houden bij een dergelijk monument.

Hierna zijn we naar Centre Pompidou gegaan, een modern gebouw midden in Parijs wat een museum voor moderne kunst is (Deze hebben we alleen van buiten bekeken). Hier hebben we op een terrras een heerlijke omelet gegeten en zijn we daarna verder gegaan richting het Louvre. Nadat we bij het Louvre geweest zijn (we zijn hier niet naar binnen gegaan maar van buiten was het leuk om te zien) wilde we naar de bekende slotjesbrug om een slotje op te hangen die Patjoelah 4 jaar eerder in Parijs heeft gekocht maar dat was niet meer mogelijk.

Aangezien we toen al aardig wat gelopen hadden terwijl het 35 graden was hebben we toen de metro naar de Arc deTriomphe genomen. Na de Arc de Triomphe zijn we een stukje over de Champ Elysee gelopen en wilde ik graag een biertje drinken. Aangezien ze dik 8 euro vroegen voor 25 cl pils heb ik dat maar over geslagen. We hebben toen de metro genomen naar de Eiffeltoren. Eerst hebben we nog een lekkere crêpe gegeten en daarna zijn we naar de Eiffeltoren gegaan. Deze hebben we niet beklommen omdat we toen al bijna 16 km gelopen hadden en het daarnaast erg warm en druk was.

We zijn toen nog een klein stukje het wat minder toeristische gedeelte van Parijs in gelopen en hier heb ik uiteindelijk alsnog een biertje gedronken (nog steeds bijna 7 euro maar dan wel een speciaalbier en meer dan 25 cl). Daarna hebben we een lekker broodje bij de subway gehaald (gezien de uitgebreide lunch en crêpe hadden we weinig trek) hebben we de metro met nog een keer overstappen richting de parkeergarage genomen. Het uitrijden ging net zo soepel als het inrijden en al met al is dit bevallen (we hebben €13 euro voor een dag parkeren betaald).

Na een rit van ongeveer een uur en drie kwartier zijn we weer in het huisje aangekomen en nadat we in de hitte ruim 20 km gelopen hebben zitten we nu met de beentjes omhoog. Al met al een hele prestatie met name van Patjoelah!

De kans is groot dat we morgen niet zoveel zullen doen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl