Dag 6 & 7 Etretat, Le Havre en Honfleur

3 augustus 2018 - Bourg-Achard, Frankrijk

Gisteren hebben we na een lange dag in Parijs even lekker niets gedaan (behalve lunch gehaald bij de lokale bakker en verse vis bij de lokale supermarkt). Vandaag zijn we weer de hort op gegaan.

Als eerste zijn we richting Etretat gereden.Dit is een klein plaatsje aan de kust wat op ongeveer een uur rijden van ons huisje af zit. In dit kleine dorpje met gezellig centrum zijn naast het centrum en het strand ook krijtrotsen te zien (de voornaamste trekpleister van dit dorpje).

We hebben de auto boven op een van deze krijtrotsen geparkeerd (hoewel er een parkeerplaats was en er veel auto's stonden mocht je er officieel niet in). We zijn toen vanaf hier via een lange trap naar beneden gelopen naar de boulevard en het strand. We konden omdat het eb was nog een stuk richting de krijtrotsen lopen.

Eenmaal bij de krijtrotsen aangekomen kwam er een man die iedereen weg stuurde omdat het snel vloed zou worden en alles onder water zou staan. Er was ook een tunnel in de rots waar je door kon maar er werd aan alle kanten afgeraden om hier in te gaan. Als het namelijk vloed zou worden kon je niet meer terug en moest je met een boot opgehaald worden (wat volgens een lokale winkelier ongeveer 120 keer per jaar gebeurd).

Daarna zijn we nog even het centrum in gelopen en kwam ik een aantal lokale biertjes tegen. Daarna hebben we in de hitte de rots waar de auto geparkeerd stond weer getrotseerd en zijn we naar boven geklommen.

Van daar uit zijn we naar Le Havre gereden wat ongeveer een half uurtje rijden vanuit Etretat was. Le Havre is de grootste stad in Normandië en ligt tevens aan de kust. Deze stad is na de tweede wereldoorlog grotendeels opnieuw opgebouwd en daardoor zijn er met name moderne gebouwen en staat de stad op de lijst van UNESCO. Nadat we na een paar rondjes rijden een geschikte parkeerplek gevonden hebben (voor €3 kon je de hele dag parkeren) zijn we een stukje door de stad gelopen richting het strand.

Hier heb ik even lekker in de zon gezeten en heeft Patjoelah een duik in zee genomen. Daarna zijn we weer een stukje door de stad gelopen richting de auto en zijn we verder gereden naar het dorpje Honfleur.

Onderweg naar Honfleur zijn we nog over de Pont de Normandië gereden. Dit is de langste hangbrug van Europa. In Honfleur hebben we wederom een goede (gratis) parkeerplek gevonden op slechts 10 minuten lopen van het centrum. We zijn toen naar het centrum gelopen en hebben een wandeling door het centrum gemaakt. Honfleur is een oud havenstadje met veel oude huizen en een leuk gezellig centrum waar voornamelijk veel vis restaurants zitten.

Hier hebben we een heerlijk 3 gangen menu gegeten bestaande uit Gamba's als voorgerecht, mosselen als hoofdgerecht en een crème brûlée voor Dave en een Chocolade soufflé voor Patjoelah als toetje. Na het eten zijn we nog even langs de kerk van Honfleur gelopen die bijna volledig uit hout bestaat en tevens de grootste houten kerk van Frankrijk is.

Daarna zijn we terug naar de auto gelopen en zijn we in ongeveer drie kwartier weer terug naar het huisje gereden.