Dag 8,9 & 10 Rouen en Brionne

6 augustus 2018 - Bourg-Achard, Frankrijk

Afgelopen zaterdag hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we voornamelijk bij het huisje gebleven. We hebben wel onze twee dagelijkse routine doorlopen (Lokale bakker voor brood/broodjes/gebak, Supermarkt 1 voor de meeste boodschappen en Supermarkt 2 voor Yoghurt en Melk). Het is absoluut geen straf om de wat actievere dagen waarop we op pad zijn af te wisselen met minder actieve dagen. Die avond hebben we nog heerlijke (al zeg ik het zelf) zelf gemaakte uiensoep gegeten.

Gisteren zijn we naar de stad Rouen geweest. Deze stad ligt op ongeveer 40 minuten rijden vanaf ons huisje. Omdat we s'avonds de lichtshow bij de kathedraal wilde bewonderen en omdat die pas om 22.30 zou beginnen zijn we pas rond 16.00 bij het huisje vertrokken.

Eenmaal aangekomen in Rouen is het eerste dat op viel dat het erg rustig was. Niet alleen op de parkeerplaats (welke vlakbij het centrum lag) maar ook op de weg er naar toe. Toen we in het centrum liepen werd snel duidelijk waarom, alle winkels waren dicht. Iets wat we niet (meer) gewend zijn in NL want daar is bijna alles open op zondag zeker in een grote stad.

We hebben toen eerst de kathedraal van Rouen van binnen bekeken omdat deze maar tot 18.00 open zou zijn. Daarna zijn we een rondje door de stad gaan wandelen om de stad te verkennen. Onderweg zijn we langs het "Gros Horloge" gelopen wat een hele grote klok is en een van de oudste nog werkende klok mechanismes. Op twee winkels na was inderdaad alles gesloten (inclusief de meeste restaurants en bars want die gaan pas vanaf 19.00 open). We hebben toen de kerk en het plein waarop de Franse heldin "Jeanne D'arc" op de brandstapel is gezet bezocht. Hier was echter niet veel informatie over te vinden daarvoor moest je naar het museum.

We zijn toen weer terug richting de kathedraal gelopen omdat daar het museum zat , eenmaal daar aangekomen bleek deze al dicht te gaan dus die hebben we niet meer bezocht. Gelukkig ging op dat moment café Delirium open een speciaalbier café uit België die ook een vestiging in Amsterdam heeft. Hier hebben we heerlijk op het terras gezeten (onder de eerder genoemde klok) onder het genot van een biertje en j'us d'orange van Patjoelah.

Daarna hebben we een restaurantje opgezocht op het eerder genoemde plein van Jeanne D'arc en hebben we heerlijk culinair gegeten (Patjoelah: Fish & Chips met een crème brûlée als toetje, Dave: Foie gras als voorgerecht, Gamba's met risotto als hoofd en ook een crème brûlée als toetje.) Deze crème brûlée is de lekkerste die ik ooit gegeten heb! Zeker de moeite waard dus.

Na het eten hebben we nog even een drankje gedaan bij Delirium aangezien dit op 1 minuut afstand van de kathedraal zat. Daarna zijn we naar de licht show gegaan. Dit was een erg indrukwekkende show wat bestond uit twee delen met ieder een eigen verhaal. De eerste ging over Vikingen en de tweede ging over diverse veldslagen die in Normandië hebben plaatsgevonden (voor 1500). Al met al een unieke ervaring die veel beter was dan wij van te voren gedacht hadden!

Vandaag hebben we weer het boodschappen ritueel gedaan en daarna zijn we naar Brionne gegaan. Dit ligt op 20 minuten en rijden en hier is een groot natuurlijk meer waar ze een mooie recreatieplas van hebben gemaakt. Hier hebben we lekker gezwommen en afkoeling gezocht voor het warme weer (32+ graden). Dit was een welkome afwisseling met de andere dingen die we hier al gedaan hebben.