Dag 1 & 2 Heenreis (Flensburg DE, Hirtshals DK, Kristansand NO, Sandnes NO)

21 juli 2020 - Sandnes, Noorwegen

Dag 1 begon als een "normale" maandag waarbij de wekker om 7.00 ging. Deze maandag gingen we echter niet naar ons werk en Freya niet naar de opvang maar op weg naar Noorwegen. Gezien al het corona gedoe van de afgelopen maanden was het lang onzeker of de reis door kon gaan en zelfs bij vertrek hielden we er ergens rekening mee dat de reis niet door zou gaan.

Nadat we de auto volgepropt hadden (letterlijk) zijn we rond 8.15 vertrokken richting onze eerste tussenstop in Duitsland. Aangezien we niet mochten overnachten in Denemarken (wat het oorspronkelijke plan was).

Na de auto volgetankt te hebben en Freya een beetje wakker begon te worden wilde we haar even via de tablet iets op Netflix laten kijken maar uiteraard op het moment suprême werkte de tablet niet (ging niet meer aan). Dan maar gewoon door rijden en op een later moment kijken waarom de tablet niet werkte (uiteindelijk bleek bij de lunch dat de scherm op 1% helderheid stond waardoor het net leek alsof deze uit stond).

De totale rit verliep op één langere file na voorspoedig en rond 17.00 waren we bij ons hotel in Duitsland. Het hotel stond op een soort industrie terrein met diverse bedrijven, casino, speelparadijs, winkelcentrum en leek op een soort Scandinavisch thema park voor Duitsers die geen zin hebben om echt naar Scandinavië te gaan, compleet met mascotte Mr. Scandi.

Inchecken verliep vlotjes en de kamer was prima voor één nacht. Het was tijd om een hapje te gaan eten. Van te voren hadden we al bedacht om een snelle hap te doen en dus viel de keuze op de Burger King. Helaas was vanwege corona het verplicht om een mondkapje te dragen in tankstations, hotels, supermarkten en ook restaurants. Dit betekende dus dat wij met een mondkapje op bij de burger king zaten die tijdens het eten weer af mocht (hoe wil je anders gaan eten?). Wij konden er in ieder geval niet aan wennen en daarom is het maar goed dat dit tijdens de rest van onze reis niet verplicht is.

Na een middelmatige maaltijd bij de Burger King hebben we nog een Ijsje gehaald bij wat leek op een combinatie tussen de lokale snack bar, een Argentijns steak restaurant en een buffet restaurant. Zelfs voor het eten van een ijsje moesten wij een volledig formulier invullen met o.a. naam, tijd, adres etc. vanwege corona maatregel (dat kunnen die Duitsers wel).

Na het ijsje weer terug naar het hotel en proberen om nog wat slaap te krijgen voordat we de volgende ochtend heel vroeg op moesten staan. Ondanks een klein beetje strijd met Freya omdat ze het nou eenmaal gezellig vond dat het bed van papa en mama ongeveer op 20 cm afstand stond hebben we toch beperkt wat slaap kunnen krijgen.

Op dag 2 ging de wekker om 4 uur. Hoewel de wekker ging waren we voor ons gevoel toch al wakker. Na een gebroken warme nacht met weinig slaap (behalve voor Freya, die sliep wel lekker) zijn we richting de Deense grens vertrokken. Na slechts 5 minuten rijden stonden we voor de grens en werden we geconfronteerd met een heuse muur van lampen en een controle van onze paspoorten EN reden van bezoek aan Denemarken (ALLE buitenlandse auto's werden gecontroleerd) door een nogal serieuze douane beambte.

De 350 km in Denemarken voelde aan alsof je dat stukje A1 bij de Hoge Veluwe aan het rijden was maar dan 100x zo lang. Na iets minder dan 3 uur kwamen we aan in Hirtshals en na een flinke poos wachten mochten we dan eindelijk de boot op. Bij het oprijden viel al direct op dat het best druk zou worden met vakantiegangers op de boot ondanks corona. Na een soort parkeergarage achtige constructie te zijn opgereden waarbij je telkens een rondje moest rijden om een verdieping hoger te komen hebben we de auto geparkeerd.

Op de boot was het inderdaad drukker dan verwacht. Nog meer viel op dat er slechts een handjevol mensen een mondkapje droeg terwijl er weinig tot geen rekening gehouden werd met afstand houden. De maatregelen beperkte zich tot op iedere hoek een dispenser met desinfectie en bij de winkels verplichte looprichting en strepen om afstand te bewaren. Nergens anders op de boot werd er rekening gehouden met afstand houden. Erg bijzonder in deze tijden. Gelukkig konden wij zelf redelijk goed afstand houden maar er waren ook over duidelijk mensen bij die geen idee hadden wat er op de wereld speelt.

Na een voor ons gevoel erg lange overtocht waarbij Freya vooral heel graag op het buitendek aan de achterkant van de boot naar het water wilde kijken zijn we rond het middaguur aangekomen in Kristiansand Noorwegen. Dit was voor ons het moment dat we niet meer het gevoel hadden dat de reis niet meer door zou gaan. Na een flinke poos wachten in de auto totdat alle auto's voor ons de boot af gingen (waarbij Freya gelukkig al in slaap was gevallen) zijn we de boot afgereden en zijn we aan het laatste stukje naar onze eerste accommodatie begonnen.

Al vanaf het moment dat we Kristiansand uit reden was het goed merkbaar dat er veel ongerepte natuur is in Noorwegen. Totaal niet te vergelijken met Nederland. Bij het gebrek aan snelwegen ging de route over de E39 waarbij de maximum snelheid meestal 70 of 80 km/h per uur was. Op sommige plekken was dit ook niet meer dan logisch. Vanwege de vele waarschuwingen vooraf van andere hebben we ons netjes aan de snelheid gehouden en dit was niet voor niets gezien de hoeveelheid flitspalen en het feit dat meeste lokale dit ook deden. Aangezien het vaak een smalle weg was met 1 strook heen en 1 strook terug was inhalen sowieso niet of nauwelijks mogelijk en dit betekende soms met een lange stoet achter een vrachtwagen aan die met grote moeite met 40 km/h een berg op kwam.

De route ging langs veel meren, bossen bergen en een fjord (Flekkefjord) en het was zeker geen straf om dit laatste stuk te rijden ondanks dat de vermoeidheid er goed in zat op dat moment. Na een tocht van ongeveer 3,5 uur over een relatief korte afstand (wen er maar alvast aan) zijn we aangekomen bij onze eerste accommodatie in Sandes, vlakbij Stavanger.

We wisten van te voren dat dit een mooie accomodatie zou zijn (afgaande op de foto's) maar uiteindelijk bleek het ook nog eens een hele ruime accommodatie te zijn met 3 slaapkamers, aparte keuken en een woonkamer die anderhalve keer zo groot is als onze eigen woonkamer.

P.S. Om dichter tot de Viking in mij te komen heb ik besloten om mijn baard de komende 3 weken niet te scheren. De voortgang van dit "experiment" zal hier af en toe voorbij komen.

1. Ellie:
    21 juli 2020
    Mooi reisverslag om te lezen hoe de heenreis is verlopen
  2. Patricia Boogerd Kersten:
    21 juli 2020
    Fijne vakantie verder. Het begin ziet er al mooi uit en klinkt ook al goed.