Dag 17 - Midgard Vikingsenter

5 augustus 2020 - Horten, Noorwegen

Vandaag alweer onze laatste dag in Noorwegen voordat we morgenochtend de boot richting Denemarken nemen. Uiteraard wilde we vandaag nog even wat leuks gaan doen en er is hier in de buurt meer dan genoeg te doen. Van wandelingen in het bos tot mooie route rijden langs de kust tot een bezoek aan het strand of Viking graven. Helaas regende het behoorlijk hard toen we vanmorgen wakker werden en volgens de voorspellingen zou dit de hele dag aan houden.

Gelukkig hadden we ook nog een alternatief uitstapje die we konden doen waarbij het minder uit maakt wat voor weer het is. Vanmorgen werden we een keer niet om 6.30 wakker maar pas om 7.45. Tijdens het ontbijt hadden we besloten om vandaag naar het Midgard Vikingsenter te gaan een kleinschalig museum over de viking tijd. Aangezien het museum pas om 11.00 open ging konden we op ons gemak ontbijten en wakker worden.

Na ongeveer 3 kwartier rijden kwamen we aan bij het museum in Horten gelegen aan het Oslofjord. Het museum bestond uit een binnen gedeelte met een aantal exposities en uit een buiten gedeelte. We zijn begonnen met de exposities. De eerste expositie ging voornamelijk Viking graven,  Viking hallen en de zee. De expositie bestond voornamelijk uit informatiezuilen en een aantal objecten die gevonden zijn in graven. Ook objecten uit de graven waarin de boten gevonden zijn die we gisteren in Oslo gezien hebben.

Naast de informatie zuilen en objecten waren er ook drie video ruimtes. In de eerste ruimte kon je informatie zien over de graven ook wel mounds genoemd waarvan er ook een aantal in de buurt van het museum zijn. In de tweede ruimte speelde er een interactieve video waarbij je telkens een keuze moest maken tussen twee opties door op een bepaald vlak in de ruimte te gaan staan. Zo kon je kiezen om te gaan plunderen of ontdekken en of je naar de ene plaats wilde gaan of de andere. Vervolgens kreeg je een bijbehorende video te zien. In de derde en laatste ruimte kon je kijken naar een video over de viking tijd.

Daarnaast was er een tweede (tijdelijke) expositie over het gebruik van viking symbolen voor propaganda doeleinde zoals door de nazi's in de tweede wereldoorlog.

Na deze exposities gingen we naar buiten. Na een wandeling van 500 meter kwamen we aan bij de Viking hal. Een levensgrote replica van een Viking hal zoals deze in die tijd geweest zou zijn. Ondanks dat dit geen echte bewaarde hal was maar een nagebouwde was het een indrukwekkend gebouw om te zien. Het gebouw is waarheidsgetrouw nagemaakt inclusief het houtsnijwerk en versiersels. Binnen in deze hal hebben ze het interieur van de hal nagebouwd met schilden aan de muur verschillende versierde zuilen en in het midden een echt kampvuur (wat niet verkeerd was met dit weer). Hier stond een vrouw in Viking klederdracht te vertellen over de hal. Helaas was dit in het Noors vanwege de vele Noorse toeristen die er waren dus hier konden wij weinig van verstaan.

Na de vikinghal zijn we nog langs Borre Mound Park gelopen. Dit is een park met veel verschillende mounds oftewel viking graven (voor mensen van hoog aanzien in de viking tijd). Ze hadden hier maar liefst 7 grote en 21 kleinere graven. Veel van de objecten die gevonden zijn in deze graven worden tentoongesteld in het viking museum in Oslo.

Na een korte wandeling door dit park en het kopen van een aantal souvenirs zijn we weer richting onze accommodatie gereden. Hiermee eindigt onze reis van bijna 3 weken door het prachtige Noorwegen. Nu rest ons alleen nog de terugreis en zijn we over 2 dagen weer thuis. Uiteraard volgt er van de terugreis nog een blog zodra we weer thuis zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellie:
    5 augustus 2020
    Weer een mooi verslag om te lezen. Een prettige terug reis en we lezen het wel als jullie weer in Nederland zijn.