Dag 18 & 19 Terugreis (Larvik, NO to Hirtshals, DK to Schülp DE, Schülp DE to Uithoorn NL)

7 augustus 2020 - Uithoorn, Nederland

Gisterenochtend ging de wekker om 5.45. Ondanks dat we dicht bij de boot in de buurt zaten moesten we vroeg opstaan. Gelukkig hadden we de avond ervoor bijna alles ingepakt dus konden we de laatste dingen in de auto zetten, Freya wakker maken en onze laatste accommodatie verlaten. Rond 6.30 vertrokken we naar de boot. Ongeveer 15 minuten later kwamen we bij de boot aan en na het inchecken konden we aansluiten in de rij met auto's om de boot op te gaan.

Aangezien we toch even moesten wachten was dit een mooi moment om even wat yoghurt te eten aangezien we nog geen ontbijt hadden genuttigd. Iets over 7 mochten we de boot oprijden. In tegenstelling tot de boot op de heenweg (Fjordline) was deze boot (Colorline) een stuk groter. Daarnaast zat de boot niet aan de max. capaciteit dus stonden de auto's niet zo dicht op elkaar als op de heenweg.

Na de auto geparkeerd te hebben zijn we naar onze gereserveerde stoelen gelopen. Hier hadden we alle ruimte om lekker te zitten en vanwege corona hadden ze tussen iedere plek een stoel vrij gehouden dus we hadden nog meer ruimte dan verwacht. Nadat de boot om 8 uur vertrok zijn we gaan ontbijten in het buffetrestaurant op de boot. Daarna zijn we nog even naar de souvenirwinkel, de kledingwinkel en de tax free winkel gegaan om wat tijd te doden (en dingen te kopen natuurlijk).

Na iets minder dan 4 uur varen kwamen we aan in Hirtshals , Denemarken, de zelfde plek waar we ook zijn vertrokken met Fjordline. T.o.v. de Fjordline was de Colorline een stuk groter en een daardoor had je ook minder last van de zee. Ook hadden we veel meer ruimte op de boot waardoor je weinig last had van anderen.

Net na 12 uur mochten we de boot verlaten en na een korte check van onze paspoorten konden we onze reis vervolgen naar ons hotel in Duitsland. We moesten ongeveer 450 km rijden vanaf de boot naar ons hotel net boven Hamburg. Rond 16.30 kwamen we na een gemoedelijke rit aan bij ons hotel. Tot onze verassing hadden we geen hotelkamer gekregen maar een heus appartement met een soort woonkamer/slaapkamer, keuken/slaapkamer een slaapkamer en een badkamer. In het typisch Duitse hotel restaurant hebben we daarna een lekkere traditionele Duitse maaltijd gegeten. Gek genoeg hoefde we van de serveerster geen mondkapje te dragen terwijl dit wel verplicht is in Duitsland.

Vanmorgen ging om iets voor 6 de wekker, dit keer niet de wekker die we gezet hadden maar de wekker in de vorm van Freya die klaar wakker was. Nadat ik daarna nog even wat slaap heb kunnen pakken moest Patjoelah Freya entertainen. Na een prima ontbijt in het hotel (waar we ook geen mondkapje hoefde te dragen) zijn we rond 9 uur vertrokken vanuit ons hotel. Vanaf het hotel was het 550 km rijden naar huis.

De eerste paar honderd kilometer verliepen zonder problemen en ook bij Hamburg hadden we weinig last van vertraging. Toen we bij Bremen kwamen wilde de navi ons van de snelweg af sturen door Bremen heen. Later bleek waarom want er was een ongeluk gebeurt met een vrachtwagen met levende varkens die gekanteld was. Hierdoor was de hele snelweg afgesloten en moest al het verkeer via een industrieterrein en dorp nabij Bremen omrijden. Dit zorgde voor een flink uur vertraging. Net van de snelweg af zat een winkelcentrum met een soort La Place achtig restaurant (maar dan op zijn Duits) waar we voor weinig geld een pasta en een worst "salade" gegeten hebben. Hier moesten we wel weer verplicht een mondkapje dragen.

Daarna zijn we verder gereden en hebben we gelukkig geen noemenswaardige vertraging meer gehad. De laatste paar honderd kilometer waren erg saai maar dankzij de airco gelukkig goed uit te houden. Het temperatuur verschil in Duitsland/Nederland is erg groot in vergelijking met Noorwegen de afgelopen weken.

Rond 17.00 kwamen we aan in Uithoorn en na even wat boodschappen gehaald te hebben zijn we eindelijk thuis aangekomen waar we nu even lekker met onze benen omhoog zitten.

We hebben 3 fantastische weken achter de rug en dit is zeker een reis om nooit te vergeten. We zullen zeker een keer terug gaan naar Noorwegen want er is nog veel meer te ontdekken!

Ik heb de meest recente foto van mijn baard experiment toegevoegd aan de blog en nu heb ik nog tot maandag de tijd om te bedenken of de baard nog even blijft of dat hij er van af gaat.

Nu we weer thuis zijn wordt het ook tijd om na te gaan denken over hoe we onze bruiloft willen invullen aangezien we zijn vertrokken als vriend en vriendin en zijn terug gekomen als verloofden.

Tot slot nog even wat statistieken:

• We hebben in totaal 2 hotels en 4 accommodaties gehad
  • We zijn in totaal 19 dagen weg geweest
  • We hebben bijna 75 uur in de auto gezeten (dat is dus 3 volle dagen van de 19)
  • We hebben in totaal ongeveer 5100 km gereden
  • We hebben in totaal 9 keer een veerpont gehad waarvan 1 x te voet
  • We hebben teveel tunnels gezien om te kunnen onthouden