Dag 15 - Bjorli to Larvik

3 augustus 2020 - Stavern, Noorwegen

Vandaag was het tijd om onze berghut te verlaten en ons op te maken voor het laatste gedeelte van onze reis. We moesten vanaf noordwest Noorwegen weer terug naar de zuidkust. We wilde vanmorgen vroeg vertrekken en net als de vorige keer onderweg ergens ontbijten. Helaas regende het behoorlijk hard dus hebben we eerst in het huisje ontbeten en zijn we daarna rond 8 uur in de auto gestapt.

Het eerste stuk van deze rit was door het dal waar we de afgelopen week zijn verbleven tussen imposante bergen en natuurparken (Reinheimen, Dovrefjell en Rondane). Na het plaatsje Otta verlieten we het wat hogere berg en Fjord gebied van Noorwegen en kwamen we in het oostelijke gedeelte van Noorwegen. Hier reden we voornamelijk in een dal langs grote rivieren en meren maar de bergen veranderde langzaam maar zeker in wat minder hoge bergen. Desalniettemin reden we in het dal soms nog op 400 meter hoogte.

Vanaf het plaatsje Ringebu kwamen we in een gedeelte waar in 1994 de Olympische winterspelen gehouden zijn. Getuige de Olympische ringen op alle dorp/stadsborden zijn ze hier vandaag de dag nog steeds trots op. Na ongeveer 3 uur rijden kwamen we aan in Lillehammer een stad . Hoewel stad, Lillehammer is kleiner dan Uithoorn maar voelde aan als een stad. Lillehammer is ook voornamelijk bekend van de winterspelen van 94 én van één van mijn favoriete TV series "Lillyhammer" (absoluut een aanrader). We zijn eerst naar de skischans gereden waar ook de opening en de sluiting van de winterspelen gehouden is. Op TV en foto's lijkt het niet al te hoog maar zodra je er onder staat besef je pas goed hoe hoog zo'n schans eigenlijk is.

Na de skischans zijn we gaan brunchen (het was 11.30) in Lillehammer (Lekkere nacho's met gehakt en kaas wat volgens Patjoelah geen brunch is maar kon prima!). Na de brunch zijn we doorgereden richting onze bestemming. Tijdens deze rit werd wederom duidelijk wat voor divers landschap Noorwegen heeft. Na al het ongerepte natuurgeweld van de Fjorden reden we nu tussen groene bergen, langs rivieren en gigantische meren over bochtige wegen. Daarnaast zijn we behoorlijk wat ski pistes tegen gekomen.

Met nog één tussenstop kwamen we na ongeveer 6 uur rijden bij de stad Drammen (in de buurt van Oslo). Tot dit punt hebben we de hele vakantie alleen maar op wegen gereden waar je maximaal 80 (of bij hoge uitzondering 90) km/h mocht rijden. Het fenomeen snelweg kennen ze bijna niet en dus zijn het allemaal wegen met 1 baan heen en 1 baan terug. Vanaf Drammen moesten we zowaar de snelweg op en hebben we tot onze bestemming Larvik op de snelweg gereden en mochten we zowaar 110 km/h.

Rond 16.30 zijn we aangekomen in Larvik bij onze volgende accommodatie en op het eerste gezicht is alles weer tip top in orde bij de accommodatie. Nu gaan we beginnen aan de laatste paar dagen in Noorwegen. We zitten hier aan de kust in heuvelachtig landschap en ook hier is het zeer mooi.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellie:
    4 augustus 2020
    Geniet nog van het laatste stukje van de vakantie
  2. Dave:
    4 augustus 2020