Dag 17 Bled

1 augustus 2017 - Bled, Slovenië

Zoals gisteren gezegd zou vandaag een spannende dag worden. Stiekem hadden we hier al een paar weken naar uit gekeken ondanks de enorme leuke dingen die we tot nu toe al gedaan hebben.

Nadat we vanmorgen hebben ontbeten en even bij het zwembad een boekje hebben gelezen werden we bij het hotel opgehaald door onze gids voor de activiteit. De activiteit die we vandaag gedaan hebben heet "Canyoning". Volgens Wikipedia is dat het volgende:

Canyoning is een sport waarbij men de loop van een rivier door een kloof volgt. Canyoning is dus vooral een sport die in de bergen wordt beoefend. Om de rivier te volgen is het daarbij nodig te wandelen, af te klimmen, te springen, te zwemmen en te abseilen.

Dit is dus ook precies wat we gedaan hebben vandaag. Zoals gewoonlijk bij dit soort activiteiten moesten we een formulier ondertekenen waarbij we aangaven zelf verantwoordelijk te zijn voor de dingen die mogelijk konden gebeuren. Uiteraard hebben we van te voren zorgvuldig onderzoek gedaan naar het bedrijf waarbij we deze activiteit geboekt hadden.

Nadat we een aantal instructies hebben gekregen en ons met pijn en moeite in de al natte wetsuits hadden gewrongen moesten we eerst een minuut of 20 de berg op lopen naar het begin van de route. Daar aangekomen konden we de laatste gedeelte van onze uitrusting aan doen namelijk een harnas waarmee we ons op bepaalde stukken konden zekeren en ook abseilen.

Daarna zijn we begonnen met de tocht. Eerst een minuut of 20 de berg verder opklimmen. Dit keer niet over normale paden maar smalle paden van slechts 20 - 30 cm breed. Na een stukje via een touw naar beneden te zijn geklommen kwamen uiteindelijk aan in de kloof waar het echte werk zou gaan beginnen.

Ik was door de gids uitgekozen als "buddy" wat in hielt dat ik elke sprong en afdaling als eerste van de groep moest doen (de gids gaat telkens als laatste). Geen idee waarom hij mij koos maar ik vond het wel prima. Dit maakte een sprong of afdaling extra spannend omdat je niet precies weet wat je beneden kunt verwachten.

De eerste sprong was vanaf relatief lage hoogte (ongeveer 2 meter) maar de ruimte waar je kon springen leek van bovenaf vrij smal. Eenmaal beneden aangekomen kon je zien dat er meer ruimte was dan in eerste instantie leek. Al snel volgde er hogere sprongen met uiteindelijk de hoogste sprong van zo'n 6 meter. Het water waarin je moest springen was erg koud (ongeveer 10 graden) zeker in vergelijking met de buitentemperatuur van zo'n 32 graden.

Gezien het droge weer van de afgelopen periode stond het water niet erg hoog. Dit betekende dat we op sommige stukken niet naar beneden konden springen maar via een touw door de gids naar beneden werden geleid of soms moesten abseilen. Dat was ook erg leuk om te doen trouwens!

Uiteindelijk heeft de totale tocht door de kloof bijna 3 uur geduurd en is dit een ervaring om nooit te vergeten. Je voelt de adrenaline constant door je lichaam gieren en merkt hierdoor vrij weinig van de gevaren en risico's of het koude water. Volgens onze gids was de route die wij vandaag gedaan hebben "intermediate" dit betekende dat de route en de kloof die wij overwonnen hebben niet perse voor beginners was en hierdoor extra spannend en leuk om te doen.

De gids was erg professioneel en we hebben geen moment het gevoel gehad dat we onverantwoord bezig waren zolang je de instructies opvolgde en normaal bleef nadenken. Dat wil niet zeggen dat iedereen dit zo maar kan doen. Ben je echter redelijk sportief en heb je geen last van hele erge hoogtevrees zouden we dit zeker een keer aanraden om te doen als je die kans krijgt!!

Helaas is de internetverbinding in het hotel niet goed genoeg om wat beeldmateriaal te uploaden die we hebben gemaakt. Gelukkig heb ik dit filmpje gevonden die ongeveer dezelfde route volgt als wij vanmiddag hebben gedaan (https://www.youtube.com/watch?v=H2BuyPI9WN8).

Ter afsluiting hebben we nog een lekker hapje gegeten in Bled en hebben we heel even bij een Japans drum concert geluisterd wat bezig was op het festival in Bled (zie video).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellie:
    2 augustus 2017
    Een spannende en leuke ervaring voor jullie zo te lezen. De video van de drums lijken erg veel op Yamato. Ook een Japanse slagwerkgroep waar wij in Nederland naar toe zijn geweest.