Dag 13 - Atlanterhavsvegen

1 augustus 2020 - Bjorli, Noorwegen

Na vannacht een stuk beter te hebben geslapen stond er voor vandaag weer een flinke auto rit op het programma. We hadden voor de verandering zelfs weer een keer de wekker gezet omdat we op een gunstige tijd bij de veerpont aan wilde komen. Na een ontbijt zijn we in de auto gestapt.

We moesten weer richting Åndalsnes rijden en na Åndalsnes om het Romsdal fjord heen rijden. Een dag eerder tijdens onze wandeling keken we uit op deze weg. Na ruim een uur te hebben gereden kwamen we netjes op tijd aan bij de pont (daarvoor hadden we nog een aantal auto's/caravan ingehaald om te voorkomen dat zij ons plekje op de boot in zouden pikken).

De veerpont bracht ons naar de overkant van het Lang fjord. Daarna zijn we via het eiland Bolsoya en langs de stad Molde naar het dorp Bud gereden. Hier begon weer een scenic route met de naam Atlanterhavsvegen oftewel Atlantic road. Bij de eerste stop plaats hebben we even wat fruit genuttigd en hadden we prachtig uitzicht op de Noorse zee en op diverse kleine eilandjes die in deze zee liggen. Landinwaarts zie je in de verte nog wat bergen maar verder lijkt het alsof je in een compleet ander land gekomen bent.

Daarna zijn we via kleine bochtige landweggetjes verder gereden terwijl deze de kustlijn volgde. Hierdoor had je constant uitzicht op de tientallen kleine eilandjes die hier zijn. Op één van de informatie borden stond ook dat zelfs met moderne navigatie apparatuur sommige boten op dit stuk van de zee in de problemen komen.

Na een paar stops met uitkijkpunten en bij een strandje waar geen parkeerplek meer was kwamen we bij de Columna Transatlantica. Een soort kunstwerk bestaande uit griekse kolommen die her en der verspreid liggen in het water en tussen de rotsen. Hier was een wandelpad doorheen gemaakt waardoor je leuk langs de kust kon lopen met prachtig uitzicht op de zee en eilanden én op de atlantic road.

Nadat we hier geluncht hebben zijn we weer in de auto gestapt om over de Atlantic road te rijden. Dit is een weg van iets meer dan 8 km dwars door de Noorse zee d.m.v. 8 bruggen die via verschillende kleine eilanden lopen. De rit over deze weg was erg mooi met prachtig uitzicht op de eilanden en de zee en ook mooie bruggen. Er was ook een soort voetgangersbrug gebouwd speciaal bedoeld voor vissers zodat ze vanaf het land konden zeevissen. Dit werd dan ook massaal gedaan. Het was echter ook erg toeristisch, zeker bij de stops en de eilanden en daarnaast waren we met 5 minuten aan de andere kant.

Deze weg viel ons toch een beetje tegen maar misschien komt dat doordat we van te voren hoge verwachtingen hadden vanwege de mooie foto's op internet (zie ook één van deze foto's op de blog). Gelukkig was de totale rit er naar toe mooi om te rijden dus zijn we niet voor niets in de auto gestapt.

Aangezien we dezelfde weg weer terug moesten nemen hebben we de Atlantic road nog een keer vanaf de andere kant gedaan. Daarna zijn we via een iets andere route weer terug gereden naar de veerpont en nadat deze ons weer naar de overkant heeft gebracht zijn we weer naar onze berghut gereden.