Dag 5 - Solastranda

24 juli 2020 - Sola, Noorwegen

Vandaag the day after, de dag na een flinke wandeling, de dag na een huwelijksaanzoek en dus eerste nacht als verloofde (nee er is niks gebeurd, zie eerste reden). Nadat we gelukkig hebben kunnen uitslapen tot 8.30 zijn we de dag rustig begonnen met ontbijt. Verder hebben we vanochtend niet zoveel gedaan behalve onze portemonnee leeg kloppen bij de lokale supermarkt.

Hoewel levensmiddelen zeker niet goedkoop zijn in Noorwegen hebben we van te voren aardig ingelezen welke supermarkten het goedkoopste zijn en daarnaast ook wat spullen meegenomen vanuit Nederland. Hierdoor hoeven we meestal alleen verse producten te halen zoals vlees, vis, brood, melk etc. Desondanks zijn sommige levensmiddelen behoorlijk duurder t.o.v. Nederlandse supermarkten. Deze keer heb ik ook wat lokaal bier gehaald en de prijs hiervan viel mij nog enigszins mee (21 euro voor 6 blikken van 0,33 cl speciaalbier).

Na het middag slaapje van Freya zijn we naar Solastranda geweest oftewel Sola strand. Dit strand ligt op zo'n 15 minuten van onze accommodatie en dus waren we redelijk snel daar. Het Sola strand ligt direct naast het vliegveld en dit betekent dat je een behoorlijk stuk om het vliegveld heen moet rijden om er te komen (gelukkig is het geen schiphol dus viel mee).

Aangezien we niet eerder met Freya naar het strand zijn geweest was dit voor haar een aangename kennismaking. Het weer was ongeveer 19 graden en zonnig dus perfect weer voor een wandeling over het strand. Aan het einde van het strand liggen nog restanten van bunkers uit de tweede wereldoorlog die ooit onderdeel waren van de Atlantic wall. Hier zijn we dus vanaf de parkeerplaats naar toe gelopen wat normaal gesproken een wandeling van 10 minuten is maar met Freya ongeveer 3 kwartier duurde.

Gelukkig heeft Freya het enorm naar haar zin gehad op het strand en heeft ze zich kostelijk vermaakt. In het begin vond ze het nog spannend om met haar voeten in het water te gaan maar na een tijdje ging ze steeds dieper met haar benen de zee in. Gezien de pittige dag gisteren was dit een aangename afwisseling voor zowel Freya als voor ons.

Aan het einde van het stand hebben we wat foto's gemaakt en de bunkers bekeken die er stonden. Deze bunkers waren redelijk in tact gebleven maar zeker in vergelijking met wat we in Normandië gezien hadden niet bijzonder.

Daarna zijn we weer terug gewandeld naar de parkeerplaats en heeft Freya nog lekker gespeeld op het zand en in het water. Al met al een relaxte dag. Morgenochtend verlaten wij onze huidige accommodatie en gaan we noordelijker in de richting van Bergen.

P.S. er staat een foto van de voortgang van mijn viking experiment bij.

1. Ellie:
    24 juli 2020
    Ook heerlijk een rustig dagje tussendoor. Veilige reis morgen