Dag 6 - Sandes to Norheimsund

25 juli 2020 - Norheimsund, Noorwegen

Na een paar mooie en memorabele dagen in de buurt van Stavanger was het vandaag tijd om naar onze volgende bestemming Norheimsund te gaan.  Om in Norheimsund te komen hadden we drie opties. Optie 1 langs de kust omhoog via Haugesund, optie 2 door de bergen en optie 3 om de bergen heen. Zowel optie 1 als 2 hadden twee overtochten met een veerpont en optie 3 duurde ruim 2 uur langer en was bovendien veel meer km's. De keuze is uiteindelijk gevallen op optie 2. Deze route was zowel qua kilometers als tijd iets langer dan optie 1 maar leek ons qua route veel mooier. Dit is zeker niet tegengevallen.

We moesten ongeveer 5 tot 5,5 uur rijden om bij onze volgende bestemming te komen. Na iets meer dan een uur rijden kwamen we bij de eerste veerpont aan. Aangezien dit onze eerste binnenlandse overtocht was met de veerpont wisten we niet zo goed hoe het zat met betalen. Aangezien we geen enkele Noorse Kroon op zak hadden (vanwege COVID-19 kun je toch nergens contant betalen) hebben we gevraagd of we met kaart konden betalen. Toen bleek dat de meeste veerponten op dezelfde manier als de tolwegen werken in Noorwegen namelijk op rekening via je kenteken.

Na een korte boottocht van 10 minuten waren we aan de overkant en konden wij onze reis vervolgen. De route was een aaneenschakeling van mooie vergezichten van bergen, fjorden, tunnels, watervallen, bossen en goede wegen met relatief weinig verkeer. Op sommige punten was de volgende aanwijzing van de navigatie pas na 80+ km. Tijdens deze route hebben wij een groot deel van de Riksvei 13 gevolgd (rijksweg 13). Op deze weg waren ook een groot aantal delen behoorlijk smal waardoor er slechts 1 auto tegelijk door kon. Hierdoor moesten we soms in de remmen om een tegenligger er door te kunnen laten.

Onderweg zijn we ook nog langs een skigebied gereden met besneeuwde bergtoppen maar skiën was daar niet meer mogelijk. Daarnaast zijn we langs het grote nationale park Folgefonna nasjonalpark gereden en kwamen we uiteindelijk via een aantal lange tunnels in Jondal aan. Daar moesten we de tweede veerpont van de route nemen. Deze hadden we helaas op een paar minuten na gemist en dat betekende dus dat we een uur moesten wachten op de volgende. Aangezien omrijden 2 uur en 40 minuten duurde hebben we maar gewacht en ondertussen onszelf getrakteerd op een ijsje. Nadat we op de pont konden zijn we na 20 minuten varen aan de andere kant gekomen. Vanaf hier was het slechts nog 10 minuten rijden naar onze volgende accommodatie.

Aangekomen bij de accommodatie bleek al direct dat het uitzicht prachtig is. De accommodatie zelf is prima maar in vergelijking met onze vorige accommodatie een stuk kleiner (totale omvang is net zo groot als de woonkamer van onze vorige accommodatie). Hoog tijd om onder het genot van een biertje/kop koffie/kop thee/water de benen te strekken en ons klaar te maken voor nieuwe avonturen.

1. Ellie:
    25 juli 2020
    Wow wat een mooie foto’s. Goed te zien hoe mooi Noorwegen is. Goede route gekozen. Veel plezier met jullie nieuwe avonturen.