Dag 7 - Steindalsfossen en Bergen

26 juli 2020 - Norheimsund, Noorwegen

Na een zware nacht (Freya sliep voor het eerst zonder speen en dat nam ze ons niet in dank af) hebben we vanmorgen zoals gewoonlijk ontbeten. Na het ontbijt hebben we ons rustig aan klaar gemaakt om naar onze bestemmingen van vandaag te gaan namelijk de waterval Steindalsfossen en de Noorse stad Bergen.

De waterval Steindalsfossen ligt slechts op 10 minuten rijden vanaf onze accommodatie dus na een korte auto rit kwamen we aan bij de waterval. Deze waterval is niet de meest indrukwekkende waterval die je kunt zien in Noorwegen maar heeft wel een voetpad die achter de waterval langs loopt wat het uniek maakt. Na een korte wandeling vanaf de parkeerplaats kon je via een grindpad naar boven lopen om vervolgens onder de waterval door te lopen en op een plateau te genieten van het uitzicht en foto's te maken. Hier heb ik ook nog even gespeeld met de slow mo functie van mijn telefoon (zie video).

Na de waterval zijn we onze weg vervolgd richting de stad Bergen deze Noorse stad ligt aan de westkust van Noorwegen. Vanaf de watervallen was het nog ongeveer een uur rijden naar Bergen. De route naar Bergen verliep zoals wel vaker in Noorwegen via een mooie weg door de bergen door tunnels, bossen, langs een skischans, langs fjorden en nog meer watervallen.

Na onze auto net buiten het centrum van Bergen te hebben geparkeerd zijn we in ongeveer 20 minuten richting het centrum gelopen. Aangezien het vandaag zondag is waren bijna alle winkels in Bergen gesloten en was het daarnaast erg rustig. We hebben een mooie wandeling door de stad gemaakt en zijn over de vis markt gelopen die bekend staat als een van de meeste bezochte markten in Noorwegen. Hier was echter niks van te merken. Of dit nou kwam door Corona, omdat het zondag was of vanwege het weer weten we niet maar zelfs de markt in Uithoorn is nog groter. We hebben nog wel wat eten kunnen scoren op de markt. Ik heb een burger van wilde hertenvlees gegeten en Patjoelah en Freya hebben fish en chips gegeten. Ook al was de markt niet groot de kwaliteit van het eten was in ieder geval goed.

Na het eten zijn we naar Bryggen gelopen. Dit is een gedeelte van Bergen dat op de unesco werelderfgoedlijst staat. De huizen aan deze kade stammen uit de 15e eeuw (hoewel een groot deel meerdere keren herbouwd is na een brand). Na een wandeling langs deze huizen zijn we mede vanwege het weer weer richting de auto gelopen en zijn we weer (het regende toen al enige tijd onverminderd door) richting onze accommodatie gereden.

1. Ellie:
    26 juli 2020
    Hoop voor jullie dat Freya snel went met slapen zonder speen.
    Ondanks het weer, lees ik dat jullie toch een mooie dag ( behalve het weer) hebben gehad
  2. Patricia Boogerd Kersten:
    27 juli 2020
    Wat een leuk en mooi reisverslag met weer hele mooie foto's.