Dag 8 - Vøringsfossen / Hardangervidda

27 juli 2020 - Norheimsund, Noorwegen

Vannacht hebben we veel beter geslapen (maar zijn toch te vroeg wakker geworden voor een vakantie). Vandaag stond een autorit op het programma langs mooie plekken en toeristische trekpleisters. Onze route liep via de Fv7 van Norheimsund tot aan de Vøringsfossen in het nationaal park Hardangervidda.

De Fv7 is onderdeel van de Norwegian Scenic Routes. Dit zijn wegen die bekend staan als de mooiste routes van Noorwegen en op onze weg naar onze huidige accommodatie hebben we daar ook al een flink stuk van gereden. De route volgde de rand van het Hardangerfjord waardoor we tijdens de gehele rit prachtig uitzicht hadden op het fjord waar ook onze accommodatie aan gelegen is. Op de route naar Eidfjord een dorp aan het begin van de Hardangervidda zijn we een paar keer gestopt langs om even de benen te strekken en foto's te maken. Op veel stukken van deze route kun je maar met één auto tegelijk passeren wat betekende dat je soms flink moest remmen als er ineens een auto in tegengestelde richting kwam maar je deze niet kon zien vanwege de bergen.

Na ongeveer een uur rijden kwamen we in een tunnel en na ongeveer 7 km in de tunnel kwam er ineens een rotonde in de tunnel. Na de rotonde drie kwart te hebben genomen kwamen we de tunnel uit en reden we via de Hardanger brug. De Hardanger brug is de enige vaste weg om over het Hardangerfjord te komen. Meteen aan het einde van de brug gingen we weer via een tunnel de berg in en kwamen we wederom bij een rotonde in de tunnel.

Nadat we het dorp Eidfjord bereikt hadden wilde we een oude viking begraafplaats (hoopje stenen) bezoeken maar deze was met de auto niet goed bereikbaar. Daarna zijn we door gereden naar de Vøringsfossen. Dit is een waterval die vanaf 182 meter hoog naar beneden stort. De waterval was via een wandeling te bereiken maar we hadden van te voren gelezen dat dit een pittige wandeling kon zijn vanwege gladde stenen door het opstuivende water. Aangezien we met Freya waren leek ons dit niet verstandig. We zijn toen naar het Fossli hotel gereden waarbij een groot uitkijk platform gebouwd is met uitzicht op de waterval.

De waterval stort met grote kracht neer in het dal en vanuit het uitkijk platform (die 300 m boven het dal zat en dus niet echt voor mensen met hoogtevrees) kun je de waterval en het uitzicht op het dal en de Hardangervidda goed zien. Je kon ook goed merken dat de temperatuur hier een stuk lager was maar dat is ook niet gek op 600+ meter hoogte. Gelukkig was het wel droog.

Na het maken van de nodige foto's en het eten van ons meegenomen broodje compleet met potten calvé pindakaas (tsja hollanders hé) zijn we naar de auto gegaan en hebben we nog een klein stukje van een Scenic route door de Hardangervidda gedaan. Daarna zijn we omgedraaid en hebben we dezelfde route terug naar de accommodatie genomen en waren we in een kleine 2 uur weer terug bij de accommodatie.