Dag 9 - Hardanger dagje

28 juli 2020 - Norheimsund, Noorwegen

Toen we vanmorgen wakker werden en de gordijnen open deden zagen we twee dingen a) Het prachtige uitzicht over het Hardangerfjord b) regen, regen en nog eens regen. Tot nu toe hebben we op een enkele bui na in Bergen redelijk geluk gehad met het weer maar vandaag dus iets minder.

Er stond een wandeling gepland in het Nationaal park Folgefonna. Hier waren we al een keer langs gereden op de weg hier naartoe en we hadden een mooie wandeling gevonden die niet te lang duurde en bovendien kon Freya zelf ook een stuk lopen omdat het een goed begaanbare route was. Vanwege de regen hebben we besloten om de wandeling niet te doen aangezien we ook nog een uur in de auto/veerpont moesten zitten om er te komen.

Daardoor werd het tijd voor plan B. Niet ver hier vandaan (zo'n 500 meter) zit het Hardanger Maritime Museum. Een kleinschalig museum toegespitst op alles wat met boten te maken heeft en dan met name over de Hardangerfjord. Na een zeer korte autorit (vanwege regen en het gebrek aan een voetpad) kwamen we aan bij het museum toen het net 5 minuten open was. We waren de allereerste bezoekers van de dag.

Na het kopen van tickets en een korte uitleg over het museum door het zeer aardige personeel zijn we over de aanlegsteigers langs verschillende boten gelopen. Een aantal van deze boten werd ook op het terrein van het museum gerestaureerd. Hier lag onder andere een boot die 9 maanden onder water heeft gelegen en nu bij het museum opgeknapt wordt. Om bij de boten te komen moest je over smalle steigers heen. Na het aanschouwen van de boten gingen we naar het gedeelte van het museum dat binnen zat.

Hier zat onder andere een ambachtsman die touw aan het maken was (dit was een echte werkplaats waar je dan kon kijken). Hier konden we ook zelf ons touw maken dus dat hebben we uiteraard gedaan. Dit was een stuk lastiger dan het leek maar uiteindelijk hebben we een soort van een touw gemaakt. Daarna zijn we nog langs verschillende werkplaatsen gelopen op het terrein van het museum waar ambachtslieden bezig waren met de restauratie van boten.

Hier was onder andere een houtzagerij, een smit en een grote hangar waar ze een enorme boot aan het opknappen waren. Je mocht bij iedere werkplaats naar binnen om te kijken wat ze daar aan het doen waren. Nadat we alle ambachtslieden aan het werk gezien hadden was het tijd om onze eigen boot te maken. Met hulp van Freya hebben we een houten bootje in elkaar gezet en getest of deze waterproof was (en dat was hij!). Na het maken van het bootje zijn we weer terug gegaan naar de accommodatie (met onze nieuwe boot!).

Na de lunch hebben we Freya op bed gelegd en heeft papa ook even een schoonheidsslaapje gedaan (ik heb gelezen dat je baard het hardste groeit als je slaapt).

Na het middagdutje begon het weer aardig op te knappen en besloten we om een duik te gaan nemen in het Fjord. Aangezien onze volgende accommodatie in de bergen zit krijgen we daar niet zo snel nog een keer de kans voor. Gewapend met een zwemvest en handdoeken zijn we vanuit de accommodatie naar het Fjord gelopen en hebben we een duik genomen. Brrr het water was erg koud (zo'n 15 graden). Ook Freya heeft even in het water gelegen maar ze vond het waarschijnlijk toch wat te koud. Na een half uur begon het weer te regenen en vonden wij het ook wel weer mooi geweest.

Van de eigenaren van de accommodatie begrepen wij dat het Fjord zo'n 30 meter diep is op het stuk waar wij zitten maar dat het Fjord op het diepste punt maar liefst 850 meter diep is. Aangezien het Fjord uiteindelijk direct zit aangesloten op zee zou je verwachten dat het water ook zout is maar dit valt erg mee. Dit komt doordat er ook veel water toevoer is in het Fjord vanuit rivieren uit de bergen.

Morgen staat ons een flinke reis te wachten naar de volgende accommodatie. Aangezien de accommodatie tussen verschillende bergen in ligt en er geen wegen door deze bergen heen gaan moeten we via het dal tussen de bergen door rijden.

1. Ellie:
    28 juli 2020
    Weer een leuke dag geweest ondanks het weer. Morgen een goede reis en lees hierover graag in het volgende reisverslag. Verlopen de nachten zonder speen nog een beetje.
  2. Patjoelah:
    29 juli 2020
    Ja Freya is helemaal speen-af! Dus totaal ongepland zonder plastic troep de rest van de vakantie door :P Ze vindt in slaap vallen nog beetje lastig soms (af en toe wat gehuil), maar gaat elke dag beter.