Dag 11 Boedapest

26 juli 2017 - Boedapest, Hongarije

We hadden voor vandaag tickets gereserveerd voor een bezoek aan het parlementsgebouw van Hongarije. Dit parlementsgebouw is een van de grootste ter wereld en het binnenhof stelt niets voor in vergelijking met dit gebouw.

Voordat we bij het parlementsgebouw waren zijn we eerst langs een gedenkmonument gelopen genaamd "Schoenen langs de Donau". Dit monument bestaat uit tientallen bronzen schoenen op de kade van de Donau. Dit is ter nagedachtenis aan de honderden personen die tijdens en na de 2e wereldoorlog zijn geëxecuteerd en in de Donau gegooid. Een indrukwekkend monument.

Eerst hebben we nog de ceremoniële wisseling van de wacht mee gemaakt en daarna zijn we het parlementsgebouw in gegaan. Het gebouw is zowel van buiten als binnen erg indrukwekkend. Hongarije is erg traditioneel en dat is in dit gebouw goed te merken. Zo konden we ook naar de kroonjuwelen van Hongarije kijken die permanent bewaakt worden door een speciale eenheid van het leger (dit is ook de wisseling van de wacht ceremonie). Dit zijn de meest waardevolle juwelen van Hongarije en zijn tijdens de historie al meerdere malen "verdwenen".

We mochten ook even een kijkje nemen in het parlement zelf. Een uniek kijkje die ik zelfs in het binnenhof nog nooit gedaan heb. Dat zal ook niet zo mooi zijn als hier.

Na het parlementsgebouw zijn we naar het vissersbastion gegaan (een indrukwekkend gebouw op de heuvel van Buda om een mooi uitzicht te zien van Boedapest. Daarna zijn we doorgelopen naar Buda Castle. Een oud "kasteel" (hoewel het meer een verzameling van verschillende oude gebouwen is dan een traditioneel kasteel) dat ook gebouwd is op de heuvel van Buda.

Na een hapje eten zijn we weer terug gegaan naar ons hotel en zullen we morgen Boedapest alweer achter ons gaan laten. Hongarije is ons 100% meegevallen. De meeste Hongaren spreken Engels of proberen het in ieder geval (iets waar andere Europese landen nog van kunnen leren!!). Daarnaast zijn ze erg gastvrij en hebben ze goed eten (en bier!).

Next up: Zagreb, Kroatië.