Dag 15 Postojna - Triëst

30 juli 2017 - Bled, Slovenië

Vandaag hadden we wederom een flinke reis voor de boeg. Namelijk naar de grotten van Postojna en vervolgens naar Triëst in Italië. Een tocht van zo'n 300 km heen en weer. Je moest voor een bepaalde tijd kaarten kopen en dit hadden wij van te voren online gedaan dus dit betekende vroeg op stap.

Na een ritje van ongeveer een uur zijn we bij de grotten van Postojna aangekomen. Onze tour begon om 10.00 en we haalde de kaartjes om 9.45 op dus moesten nog een soort van haasten. Daarna gingen we met een treintje zo'n 2 km de grotten in. In de grotten was het ongeveer 10 graden dus er werd aangeraden om warme kleding aan te doen.

Natuurlijk waren er mensen die hier niets van aantrokken en gewoon in hun zomer outfit de grotten in gingen (Dave natuurlijk). Maar eerlijk is eerlijk ik heb het niet koud gehad. Na het ritje met de trein hebben we zo'n 2 km door de grotten gelopen met een gids. Hoewel de grotten zelf erg mooi zijn om te zien kregen we niet ontzettend veel informatie van de gids. Na een wandeling van ongeveer 2 km en de nodige foto's gingen we weer met het treintje naar de ingang.

Dit laatste geeft goed aan hoe commercieel deze grotten zijn. Hoewel het natuurschoon van de grotten erg mooi zijn en bijzonder dat dit door de natuur is ontstaan voelde het soms meer als een Efteling attractie aan (alleen de muziek ontbrak nog). Tel daar de hoge entree prijs op en zelfs het maken van een foto bij de ingang (die je later weer kon kopen voor 5 euro) en het komt heel dicht in de buurt bij de Efteling. Toch jammer van zo'n mooie natuur verschijning.

Na het bezoek aan de grotten zijn we zo'n 40 minuten door gereden naar Triëst. Dit is een kustplaats aan de Adriatische zee in Italië. Hiermee deden we het 7e land van onze reis aan! Nadat we over nogal krappe weggetjes en in de nogal krappe parkeergarage zijn aangekomen (Italië is niet gebouwd voor mijn auto , of andersom) hebben we lunch gegeten in Triëst (Uiteraard pizza!).

Na de pizza hebben we een rondje gelopen door Triëst en her en der wat foto's gemaakt. Gezien de hitte en ons energie niveau zijn we redelijk snel weer terug gelopen naar de parkeergarage (maar niet zonder eerst de supermarkt te plunderen met lekkere Italiaanse producten).

Op de terugweg stond er erg veel file op de snelweg in Slovenië. Geen idee waarom maar het was nou eenmaal druk denk ik. Mijn navigatie systeem stuurde ons daarom zo'n 100 km over binnendoor wegen. Dit waren niet de typische N wegen zoals wij dit in Nederland kennen maar meer de type wegen die je tegenkomt in de bergen van Oostenrijk. Mooi moment om de auto dus even te testen op dit type terrein. Met veel bochten en ook wat haarspeldbochten toch een mooie route door het prachtige Sloveense landschap.

Was wederom dus weer een mooie dag die voorbij is gevlogen. Nu lekker chillen op de hotelkamer en morgen lekker niks doen (Of toch wel?)

1. Ellie:
    30 juli 2017
    Nog koffiebonen gekocht in Italië natuurlijk.
  2. Dave:
    30 juli 2017
    Nee dat niet. Scheelde niet veel qua prijs met dezelfde koffiebonen in Nederland.
  3. Richard:
    31 juli 2017