Dag 14 Zagreb - Ljubljana - Bled

29 juli 2017 - Bled, Slovenië

Vandaag was het weer tijd om te vertrekken vanuit Zagreb. We hebben hier een paar mooie dagen gehad en zoals gisteren ook al gezegd heeft deze stad ons positief verrast.

Aangezien het vanuit Zagreb naar onze eindbestemming slechts 2 uur rijden was hadden we besloten om te gaan lunchen in de stad die tijdens de aardrijkskunde lessen altijd voor de meeste problemen zorgde namelijk Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Eerst moesten we op zoek naar een vignet omdat we deze niet van te voren konden kopen. Gelukkig hadden we vrij snel een tankstation gevonden nog vlak bij Zagreb die deze verkocht.

Daarna zijn we naar Ljubljana gereden. Eerst moesten we nog de grens over, dit ging echter niet zo maar. Eerst moesten we tol betalen (maar liefst 95 eurocent). 100 meter verder moesten we onze paspoorten laten controleren door Kroatische politie en weer 100 meter verder hetzelfde riedeltje door de Sloveense politie. Wederom redelijk strenge controles aan de grens dus.

Nadat we in Ljubljana zijn aangekomen hebben we onze auto op zo'n 300 meter lopen van het centrum in een parkeergarage kunnen parkeren. Het eerste dat opvalt is dat dit slechts 1,20 per uur kostte. We hebben toen een rondje gelopen door Ljubljana o.a. over een lokale markt en de wat bekendere pleinen. Daarna zijn we wat gaan eten op een terras. Na het eten zijn we weer naar de auto gegaan en hebben we onze weg vervolgt richting Bled. Ljubljana is een leuke maar kleine stad. Ik denk dat je aan een halve dag tot een dag voldoende hebt om de stad te verkennen.

Na een rit van ongeveer 3 kwartier (met wat file) zijn we in Bled bij ons hotel aangekomen. Helaas was onze kamer nog niet klaar (terwijl we wel al mochten inchecken). Dit leverde ons wel een gratis biertje en een water op. Nadat we de hotelkamer in mochten zijn we de sportschool van het hotel ingedoken. Eerst moest Patjoelah de receptie gerust stellen dat er niets aan de hand was nadat Dave in al zijn nieuwsgierigheid het alarm had getriggered (was gewoon een koortje zonder enige omschrijving dat meer leek op een licht/ventilatie schakelaar). Na 2 weken maar 1x met beperkte middelen te kunnen sporten was het fijn om een keer met wat betere apparatuur te kunnen sporten.

Na het sporten hebben we nog even in het bubbelbad gezeten en heel kort in het zonnetje gelegen. Het is erg wennen om na 2 weken lang alleen maar steden te hebben bezocht en erg veel te hebben gelopen (zo'n 250 km in totaal) ineens aan het zwembad te liggen en een boekje te lezen. Dit hielden we dan ook slechts 3 kwartier vol.

We hebben daarna bij de supermarkt wat broodjes en salades gehaald en hebben dit onder het genot van prachtig uitzicht op het meer van Bled opgegeten. Nadat dit op was hebben we een rondje langs het meer gelopen. Hier was weer een soort muziek festival aan de gang maar dit keer zijn we er niet te lang blijven hangen. Morgen gaat de wekker vroeg en hebben we een mooie dag in het vooruitzicht!

Tot nu toe is Bled een bijzondere plek. Enerzijds heeft het een prachtig meer waar je diverse activiteiten kunt ondernemen (zwemmen, varen, vissen etc.) en anderzijds veranderde de boulevard langs het meer in de avond in een soort Gran Canaria met veel mensen, restaurants en barretjes met live muziek. De komende dagen zullen we gaan ervaren hoe het hier verder is.

1. Ellie:
    29 juli 2017
    Geniet nog van de laatste dagen
  2. Richard:
    31 juli 2017
    Leuke attractie, 'sprinkler op het plein'!