Dag 11 - Trollstigen en Geirangerfjord

30 juli 2020 - Bjorli, Noorwegen

We twijfelde vanmorgen nog even wat we vandaag zouden doen. Aangezien we gisteren een flink stuk in de auto hadden gezeten wisten we niet zeker of we dat vandaag weer moesten doen. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en zijn we na het ontbijt vertrokken in de richting van het dorp Åndalsnes. Even voor Åndalsnes zijn we linksaf geslagen een kleine weg op en kwamen we langs verschillende campings en een heuse trollenwinkel.

Na ongeveer 3 kwartier rijden kwamen we aan het begin van weg 63 oftewel weer een scenic route. Deze scenic route  begon voor ons met de toeristische trekpleister de Trollstigen (letterlijk vertaald trollen ladder). Dit is een weg die in over zeer korte afstand van zeeniveau naar rond de 1000 meter hoogte gaat via een aantal indrukwekkende haarspeldbochten. Gelukkig was het op dat moment redelijk rustig op deze weg want het kan daar nogal druk zijn hadden we gelezen.

Nadat de Noor voor ons aan de kant ging om ons er voorbij te laten (blijkbaar rij ik nogal "asociaal" aangezien dit al de 4e Noor is in deze vakantie die aan de kant gaat) hadden we vrij baan en konden we genieten van het uitzicht tijdens het rijden van de haarspeldbochten. Bovenaan de berg stond een bezoekerscentrum met café, winkel en toiletten. Hier kon je ook naar een uitzichtplatform lopen om het uitzicht op de bergen en de eerder gereden haarspeldbochten tot je te nemen. Wij hadden geluk omdat op het moment dat wij op het panorama platform waren was het redelijk helder met goed uitzicht. Toen we ongeveer 20 minuten later weer naar beneden gingen en weg gingen van het platform trok er in zeer korte tijd mist over de berg waardoor je bijna niets meer kon zien.

Na de aanschaf van een verplichte souvenir (koelkast magneten voor de nieuwsgierigen onder ons) hebben we onze weg vervolgd richting de Geirangerfjord. Het Geirangerfjord is één van de twee fjorden die op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Om hier te komen moesten we eerst ongeveer 3 kwartier rijden tot Valldal om even buiten dit dorp een veerpont te nemen naar de overkant. De overtocht met de pont duurde ongeveer 15 minuten en daarna moesten we nog 20 minuten rijden om bovenaan bij het dorp Geiranger te komen. Bovenaan het dorp zat een uitkijk punt met uitzicht op het dorp, op het Fjord en op waterval de zeven zusters. Het uitzicht was hier erg mooi. Het was wel een beetje lastig om te parkeren aangezien het punt midden in een haarspeldbocht zat en er beperkt parkeerplek was. Gelukkig hadden wij snel een plekje bemachtigd.

Aangezien het toen al 13.00 was en we nog niet geluncht hadden zijn we naar beneden gereden naar het dorp Geiranger. Om in het dorp te komen moesten we via de Ørnevegen oftewel adelaarsweg via 11 haarspeldbochten naar beneden. Ook hier zat er weer iemand voor ons die blijkbaar nog nooit op een dergelijke weg gereden had getuige zijn snelheid (en dat voor een zwitser daar hebben ze toch ook bergen). Beneden in het dorp wilde we parkeren maar ook hier duurde het even voordat we een plekje gevonden hadden.

Nadat we geparkeerd hadden zijn we naar het Fjord toe gelopen en hebben we aan het Fjord aan een picknicktafel onze oer-Hollandse zelf meegenomen lunch compleet met potten Calvé pindakaas opgegeten. Daarna hebben we voor veel te veel geld bij de lokale chocolatier bier chocola (ja chocola gemaakt van bier) en pure chocola meegenomen en zijn we weer terug gegaan naar de auto. Het was relatief rustig in het dorp aangezien er normaal gesproken veel cruiseschepen aanleggen in het dorp. Vanwege corona hebben wij geen enkel cruiseschip gezien in het dorp.

We konden nog verder rijden naar andere uitzichtspunten of een boottocht nemen over het Fjord maar aangezien het inmiddels al half 3 was zijn we weer begonnen aan de weg terug. De weg terug ging weer via dezelfde weg 63 dus eerst via de eagle road, daarna de veerboot en vervolgens weer via de Trollstigen naar beneden (helaas was het dit keer drukker met van die irritante slome campers). Dit was geen straf aangezien het een mooie weg is met prachtig uitzicht. De terug weg bracht het totaal aantal haarspeldbochten van vandaag op 48. Daarna hebben we nog even lekker een "trollen" ijsje gegeten en toen zijn we het laatste uur doorgereden naar onze berghut waar we een traditionele Noorse Grandiosa pizza hebben gegeten.

1. Patricia Boogerd Kersten:
    31 juli 2020
    Wat een leuke trollen. Moet me denken aan die mooie kaarten die we vroeger altijd kregen van opa en oma. Freya vind het volgens mij ook wel leuk op vakantie zo te zien.
  2. Dave:
    31 juli 2020
    Ja aan trollen geen gebrek hier! Freya vermaakt zich prima inderdaad.