Dag 2 Berlijn

17 juli 2017 - Berlijn, Duitsland

Vandaag hebben we een een lange dag achter de rug. Naast bijna 23 km te hebben gelopen hebben we ook flink wat km's gemaakt met de metro, goed te doen in Berlijn!

We zijn vanochtend begonnen met het Holocaust monument (niet geheel gepland maar goed). Hoewel het een indrukwekkend monument is en het idee van de maker, het creëren van desoriëntatie en chaos goed gelukt is heeft het geen enorme indruk op ons gemaakt. Wel door de gedachte waar het monument voor staat maar niet door het monument zelf.

Iets wat vandaag wel enorme indruk op ons gemaakt heeft is Topographie des Terrors. Dit documentatie centrum op de oorspronkelijke plek van het SS hoofdkwartier is erg interessant en het heeft ons ook ruim anderhalf uur gekost om alle informatie tot ons te nemen. Op een overzichtelijke en zeer gedetailleerde manier wordt hier alles over de 2e wereldoorlog en vooral m.b.t. Berlijn getoond. Er wordt hier niet om de realiteit heen gedraaid maar alles wordt getoond zoals het echt was. Een must als je interesse hier ligt (zoals bij mij het geval is).

Daarna zijn we naar Checkpoint Charlie gegaan. Zoals van te voren verwacht was dit enorm toeristisch en op een replica van een wachtershuisje na was hier niet veel te zien.

Met nog een tussenstop bij een lokale Berlijnse brouwerij zijn we naar wat mij betreft het hoogtepunt tot nu toe geweest namelijk de Gesundbrunnen Bunker. Met een begeleide tour zijn we afgezakt in een voormalige schuilkelder onder Berlijn. Hier is ons veel verteld en getoond over hoe het voor de Berlijnse bevolking (Dit waren voornamelijk vrouwen en kinderen) is geweest om onder te duiken tijdens de bombardementen van Berlijn. Helaas mochten we geen foto's maken in deze bunker en blijft het dus alleen bij een paar woorden.

We hebben uiteindelijk nog een bezoek gebracht aan een bovengrondse bunker in het park tegenover de gesundbrunnen bunker en het monument van de Berlijnse muur. Op een wachterstoren en een klein stukje muur na was hier niet heel veel te zien. Als afsluiting van de dag hebben we een hapje gegeten aan de Alexanderplatz.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oma:
    18 juli 2017
    Wat interssant vooral wat je zegt is duidelijk iets voor ons om ook te zien spannend geniet van alles en leuk om zo met ons te delen
  2. Ellie:
    18 juli 2017
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Volgens mij is het nu al een indrukwekkende reis. Van wie zou Dave die interesse's toch hebben?!
  3. Dave:
    18 juli 2017
    Bedankt! Tot nu toe zeker mooie reis. Ik ga proberen dagelijks een nieuw verhaal te schrijven!