Dag 3 Berlijn

18 juli 2017 - Berlijn, Duitsland

We hadden vandaag voor het eerst een "verplichting" namelijk een bezoek aan de Reichstag. Het grote monumentale pand waarin de Duitse overheid zit. Deze is publiekelijk toegankelijk met als hoogtepunt een dakterras met uitzicht over heel Berlijn. Normaal is er ook een glazen koepel te bezoeken waarin je nog hoger kunt alleen was deze helaas gesloten voor onderhoud. De beveiliging om de Reichstag binnen te komen was erg goed (paspoort controle, meerdere toegangssluizen, rontgenapparatuur etc).

Na het bezoek aan de Reichstag zijn we naar de Brandenburger Tor gelopen. Dit is de laatst overgebleven oorspronkelijke toegangspoort van Berlijn. We wilde toen nog naar het documentatie centrum van het holocaust monument maar hier stond een rij van 50 minuten in de brandende zon. We zijn toen nog even langs de plek gelopen waar de Fuhrerbunker heeft gestaan.

Tussendoor nog even een hoedje gekocht (zie foto's) tegen de zon en daarna zijn we naar de Palace of Tears geweest. Dit was een museum over de Berlijnse muur en met name toegespitst op ontsnappingspogingen over de muur en ook een toegangspoort vanuit Oost naar West Berlijn (eenrichtingsverkeer, vandaar de naam). M.a.w. je kon hierdoor wel van Oost naar West Berlijn (pas na 1970+) maar niet meer terug. Een leuk detail van het museum was dat deze geplaatst was in de oorspronkelijke toegangspoort van Oost naar West met reconstructies van de douane hokjes etc.

Na het bezoek aan de palace of tears hebben we geluncht (curryworst!!) en hebben we een rondje gelopen door stukken Berlijn die we nog niet gezien hadden. Onder andere de Hackesche Hofe. Een aaneenschakeling aan kleine hofjes met leuke winkeltjes, restaurants en meerdere bioscoopjes.  En ook het Berlijnse cathedraal en het nabij gelegen museum eiland.

Gezien de late zware lunch hebben we toen bij de Supermarkt wat broodjes, beleg en yoghurt gehaald en hebben we dit bij het Hotel op het terras opgegeten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl