Dag 5 Praag

20 juli 2017 - Praag, Tsjechië

We zijn vanmorgen na het ontbijt weer met de metro naar het centrum van Praag gegaan. Als eerste hebben we daar een kerk bezocht de St Cyril en Methodius (dit keer op initiatief van Dave niet Patjoelah :P).

Dit had natuurlijk een reden. In deze kerk hebben de leden van het Tsjechische verzet die de moordaanslag op Heydrich (een van de hoogste nazi officieren en tevens een van de bedenkers van de final solution) hebben gepleegd ondergedoken gezeten. Uiteindelijk heeft in deze kerk een langdurig gevecht plaats gevonden en heeft geen van de verzetsstrijders het overleefd. In de kerk en de crypte waar dit heeft plaats gevonden was een kleinschalig museum en tevens eerbetoon aan deze helden. Er is hierover recentelijk een film gemaakt (Anthrophoid). Het was extra bijzonder om hier te zijn nadat ik deze film heb gezien.

Daarna zijn we naar het kasteel van Praag gelopen via het dansende huis (zie foto's). Het was een hele klim om bij het kasteel  te komen met ruim 30 graden in de brandende zon. Na het bezoek aan het kasteel in het kasteel district zijn we via de charles bridge naar het oude centrum van praag gelopen.

In het oude centrum van praag zijn we naar de astronomische klok gelopen om daar de uurwisseling en bijbehorende "show" te bewonderen. Onderweg heeft Dave nog eerst een Absint gedronken met 70% alcohol bij een zogenaamde "absinterie".

We hebben na de klok even lekker op het old town square gezeten en zijn daarna naar de mega speelgoedwinkel "Hamleys" gegaan. Daarna hebben we nog lekker rondgelopen in Praag en uiteindelijk bij een klein restaurant heerlijke lokale Tsjechische gerechten gegeten.

Helaas zit het er voor nu al weer op in Praag en gaan we morgen naar de volgende bestemming.