Dag 8 Wenen

23 juli 2017 - Wenen, Oostenrijk

Nadat het gisterenavond en de avond ervoor laat is geworden duurde het vanmorgen even voordat we een beetje wakker waren. Aangezien we voor een bepaalde tijd kaartjes hadden moeten reserveren moesten we toch bijtijds opstaan.

Voor vanmorgen/vanmiddag stond Schloss Schonbrunn op het programma. Dit is het keizerlijk paleis in Wenen voornamelijk bekend van Keizer Franz Josef en Elisabeth aka Sisi. Zoals verwacht was dit een behoorlijke toeristische trekpleister dus was het maar goed dat we van te voren al kaartjes gekocht hadden (wachtrij was ongeveer 2,5 uur). We hebben een toer met audioguide door het keizerlijke paleis zelf gemaakt.

Het was leuk om dit te zien en tegelijkertijd wat achtergrond info te krijgen over het paleis, de familie etc. Van te voren keek ik er niet heel erg naar uit omdat het Paleis van Sisi niet echt klinkt als een "mannending". Dit is me achteraf mee gevallen.

Helaas mochten we binnen geen foto's maken dus zul je toch echt zelf een keer naar Wenen moeten gaan (wat sowieso een aanrader is!). Na de toer door het paleis zijn we door de vele tuinen van het paleis gelopen. Het hoogtepunt van de tuin (letterlijk en figuurlijk) was de Gloriette, een gebouw op een heuvel met prachtig uitzicht op het paleis en Wenen zelf.

Na het bezoek aan Schonbrunn zijn we weer richting het centrum van Wenen gegaan (Schonbrunn ligt iets buiten het centrum). Hier hebben we geluncht en het Opera huis en de Stephansdom bezocht. We wilde daarna een schnitzel gaan eten bij hetzelfde restaurant als de eerste dag maar hadden beide totaal geen trek (toch iets te zwaar geluncht??).

Aangezien we beide ook behoorlijk moe waren hebben we wat salades en broodjes etc. gehaald bij de supermarkt en zijn we terug gegaan naar het hotel.

We gaan zo ons avondeten lekker in de hotelkamer nuttigen en met onze voetjes omhoog zitten. Morgen gaan we weer verder met de reis naar onze vierde bestemming: Budapest.

We zijn erg benieuwd naar deze stad omdat we beide geen idee hebben wat te verwachten. Tot nu toe zijn Berlijn en Wenen super goed bevallen en Praag iets minder (met name vanwege de stugge lokale bevolking, de stad zelf is erg mooi).